آخرین اخبار
نطق سالیانه دکتر طغیانی در مجلس:

ریشه مهار تورم، حل معضل نقدینگی است / تدابیر وزارت نیرو آورده‌ای برای زاینده رود نداشته است

مهدی طغیانی؛ نماینده مردم اصفهان، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز مشکل اصلی و مطالبه عمومی رهبری و مردم از مجلس و دولت تدبیر برای مهار تورم و رشد شتابان اقتصادی است. آنچه در خلال ۵ دهه اخیر در کشور رخ داده شکاف عرضه و تقاضای […]

اشتراک گذاری
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
کد مطلب : 3317

مهدی طغیانی؛ نماینده مردم اصفهان، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز مشکل اصلی و مطالبه عمومی رهبری و مردم از مجلس و دولت تدبیر برای مهار تورم و رشد شتابان اقتصادی است. آنچه در خلال ۵ دهه اخیر در کشور رخ داده شکاف عرضه و تقاضای کل و به عبارت دیگر پیشی گرفتن مصرف از تولید در اقتصاد است که ریشه اصلی مشکلات بعدی ما نیز در همین یک جمله نهفته است.

کسری مستمر بودجه، ناترازی در استفاده از منابع آب و انرژی، ناترازی فاجعه بار صندوق های بازنشستگی و بانک هاست که سبب می شود اقتصاد ایران درگیر تورم مزمن ۴۰ ساله شود و مجبور باشد با خلق پول و نقدینگی افسارگسیخته به صورت مقطعی زخم های ایجاد شده را التیام بخشد.

در بلند مدت خلق پول بدون پشتوانه و نقدینگی سرگردان ناشی از آن است که همچون سیلی ویرانگر اقتصاد کشور را در می نوردد و بازارهای مرتبط با معیشت مردم مانند خودرو،‌ مسکن و ارز را ملتهب می کند. زمانی که نقدینگی ۲۵۰ میلیاردی سال ۵۷ امروز به بیش از ۶۰۰۰ میلیارد رسیده است و ۲۴ هزار برابر شده در حالی که تولید نهایتا ۳ تا ۷ برابر شده است،‌ آیا توقع مهار تورم در کوتاه مدت و بدون درمان این ریشه ها شدنی است؟‌

آنچه امروز برای مهار تورم و رشد تولید نیازمندیم کنترل کمیت نقدینگی در عین نظارت جدی بر کیفیت توزیع نقدینگی و تسهیلات در اقتصاد است. امسال نباید بخش های نامولد و رقیب تولید بدون مشکل تسهیلات چند هزار میلیاردی بگیرند اما تولید کننده برای توسعه کسب و کار خود در راهرو بانک ها سرگردان باشد.

یکی از علل مهم جهش نرخ تورم در کوتاه مدت، آتش سوداگران و دلالان بر خرمنی است که با خلق پول بدون پشتوانه و نقدینگی فراهم شده. مجلس یازدهم مفتخر است که بالأخره توانست قانون مالیات بر سوداگری را به نتیجه برساند و از دولت تقاضای تسریع در آماده سازی مقدمات اجرای قانون تا زمان ابلاغ آن را داریم.

چهارمین سال است که با نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه مواجه ایم؛ یعنی سرمایه گذاری در کشور نه تنها افزایش نیافته بلکه جبران استهلاک را هم نمی کند. لذا تدبیر دولت در انتخاب طرح های اولویت دار باید به سرعت در دستورکار قرار گیرد.

در سیاست های مولد ناترازی در بخش های مختلف و هزینه کرد بیش از وُسع در حوزه های بودجه، ‌صندوق های بازنشستگی و بانک ها باید تجدید نظر شود. همچنین به دلیل لنگر بودن نرخ ارز در جهش های تورمی کوتاه مدت، توجه به ثبات در بازار ارز و مدیریت نرخ توسط بانک مرکزی در کریدوری مشخص از مهمترین اقدامات زمینه ساز مهار تورم در سال جاری است.

از نظر کارشناسی ما در مجلس با ایجاد هر نوع نرخ ترجیحی به هر عنوان مخالفیم و آن را بازگشت به عقب در مسیری می دانیم که سال گذشته با اجرای پُر ایرادش هزینه بسیاری به اقتصاد و مردم کشور تحمیل کرد.

نماینده مردم اصفهان در خصوص مسائل حوزه انتخابیه اش عنوان کرد: امروز اصفهان درگیر مسائلی مانند آب، ‌آلودگی هوا، مهاجرت و حاشیه نشینی، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و… است که بیشتر آنها ریشه در بی تدبیری، ضعف در حکمرانی و تدبیر مسئولین چند دهه اخیر دارد.

نتیجه تدابیر وزارت نیرو در مورد زاینده رود تاکنون هیچ بوده جا دارد رئیس جمهور دستور بررسی ویژه اقدامات انجام شده برای حل مشکل زاینده را صادر نموده و نتیجه آن را به مردم گزارش دهد. حل این مشکلات علاج قریب الوقوع را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *