آخرین اخبار
سخنگوی کمیسیون اقتصادی؛

نمی‌خواهیم برنامه‌ای تصویب کنیم که تبدیل به معضل شود/ روند بررسی برنامه هفتم تا اینجا خوب بوده است

روز اولی که بررسی برنامه هفتم توسعه شروع شد، آقای قالیباف یک توافقی را اعلام کرد. اول این‌که الحاقیه‌هایی که در کمیسیون تلفیق تصویب نشده به کمیسیون بازگردد و مجددا بررسی شود. دوم، مواردی را که بر خلاف اصول ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی آمده است، اگر بر خلاف اختیارات دولت بوده، حذف شود وگرنه […]

اشتراک گذاری
۱۰ مهر ۱۴۰۲
کد مطلب : 3412

روز اولی که بررسی برنامه هفتم توسعه شروع شد، آقای قالیباف یک توافقی را اعلام کرد. اول این‌که الحاقیه‌هایی که در کمیسیون تلفیق تصویب نشده به کمیسیون بازگردد و مجددا بررسی شود. دوم، مواردی را که بر خلاف اصول ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی آمده است، اگر بر خلاف اختیارات دولت بوده، حذف شود وگرنه در صحن علنی اعلام شود و نماینده‌ها در آن‌جا تصمیم بگیرند. جمع‌بندی به این شکل است که بر خلاف اصول ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی نباشد یعنی شاکله برنامه به هم نخورد و برای دولت بار مالی فراتر از لایحه‌ای که آورده است، ایجاد نشود.

ولی روال‌های داخلی مجلس را نمی‌توان نقض کرد. بالاخره یک چیزی در کمیسیون تلفیق تصویب شده است، این به صحن علنی می‌آید، یا رد می‌شود و یا تأیید می‌شود. پس از آن باید ادامه روند را طی کند یعنی باید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و اگر دولت حرفی دارد به آن‌جا مراجعه کند و در چارچوب قانون آن‌را ابراز کند.

ما با این مبنا شروع کرده‌ایم. من بعد از دو روز از آغاز روند رسیدگی با آقای دکتر منظور (رئیس سازمان برنامه و بوجه) صحبت کردم، گفتند تا این‌جای کار بد نبوده است. یعنی خود دولت تا اینجای روند بررسی، ابراز رضایت کرده است.

من فکر می‌کنم با آن چارچوب‌هایی که آقای قالیباف اعلام کرد و با این همدلی‌ای هم که هست و نمایندگان هم واقعا نگران هستند، کار به خوبی پیش رود. خود من اگر ریالی بار مالی ایجاد شود، اخطار می‌دهم و تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی را می‌دهم. چون ما نمی‌خواهیم برنامه‌ای را تصویب کنیم که بعد برای کشور تبدیل به معضل شود ما می‌خواهیم کشور را پیش ببریم؛ لذا با همین چارچوب در حال پیش رفتن هستیم و تا به حال خوب هم بوده است حالا باید ببینیم بعدا چه خواهد شد این را در ادامه راه باید دید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *