آخرین اخبار
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی؛

در زمینه امور خیر دچار خلاء قانونی هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع «حکمرانی امر خیر و پیشرفت ایران»، در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدا مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: باید به جایگاه امر خیر در پیشرفت کشورها به صورت جدی‌تر می‌پرداختیم و زودتر به آن توجه می‌کردیم‌. […]

اشتراک گذاری
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
کد مطلب : 3315

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع «حکمرانی امر خیر و پیشرفت ایران»، در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدا مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: باید به جایگاه امر خیر در پیشرفت کشورها به صورت جدی‌تر می‌پرداختیم و زودتر به آن توجه می‌کردیم‌. باید درک می‌کردیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه امور را پیش ببرد. در دنیا مسئله مطالعه در امر خیر موضوع جدیدی نیست و دهه‌ها است که در غرب در رابطه با این موضوع مطالعه می‌شود و در این زمینه ادبیات تولید شده است.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد که جایگاه امر خیر کجاست. در دنیا امور خیر را در کنار دولت و بخش خصوصی می‌گذارند که نه برای انجام وظیفه یا سودآوری بلکه صرفاً برای کمک به همنوعان فعالیت می‌کنند. ما به اثر بخشی امر خیر در کشور اعتقاد نداریم و اگر باور هم داریم لوازم تحقق آن را فراهم نمی‌کنیم. باید فضا به گونه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند در فرایندها حضور داشته باشند. ما ظرفیت مردم را نشناختیم و فرصت تشکل‌سازی و جمع شدن مردم را ایجاد نکردیم. یکی از حوزه‌هایی که به آن ورود نکردیم و به مردم اجازه ورود نمی‌دهیم، حوزه محیط زیست است. باید از ظرفیت مردمی در این راستا استفاده کنیم تا خیرین در این زمینه فعالیت نیکوکارانه داشته باشند.

طغیانی افزود: ما در زمینه امور خیر دچار خلأ قانونی هستیم و هیچ قانونی برای فعالیت، تأسیس، مجوزدهی و… امور خیر نداریم؛ متولیان حوزه امر خیر بسیار متعدد و متکثر است و نتیجه این اتفاقات سلب اعتماد عمومی به پدیده امور خیر می‌شود. ظرفیت امر خیر را باید در کشور بشناسیم تا بتوانیم از این ظرفیت در امور کشور به درستی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *