آخرین اخبار
اثرات ضد تورمی مالیات بر سوداگری

تغییر مسیر نقدینگی به سمت تولید

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه به خبرنگار ایبِنا بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه معاملاتی را در بر می‌گیرد که مازاد بر نیاز مصرف در چهار حوزه طلا، ارز، خودرو و ملک انجام می‌شود. وی در این رابطه به ذکر […]

اشتراک گذاری
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
کد مطلب : 3310

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه به خبرنگار ایبِنا بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه معاملاتی را در بر می‌گیرد که مازاد بر نیاز مصرف در چهار حوزه طلا، ارز، خودرو و ملک انجام می‌شود.

وی در این رابطه به ذکر نمونه‌ای پرداخت و گفت: فردی که در بازار طلا بیشتر از مقدار مجاز، خرید انجام می‌دهد، بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه را برای بخش اضافه خرید فراهم می‌کند و تراکنش آن را به ثبت می‌رساند، بنابراین از مابعدالتفاوت خرید و فروش یا همان عایدی مالیات دریافت می‌شود. البته بخشی از این خرید هزینه و قسمتی هم خواب سرمایه به حساب می‌آید که با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه ارزش حرکت به سمت این کار کم خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه یادآور شد: بازارهای اشاره شده با عملیاتی شدن مالیات بر عایدی سرمایه کمتر وارد سوداگری خواهند شد، زیرا با صرفه اقتصادی همراه نخواهد بود. از سوی دیگر اجرای این طرح در صورت قانونی شدن آن مانعی برای افزایش قیمت‌ها مخصوصا از جهت روانی به وجود می‌آورد و در کنار آن انگیزه ورود به حوزه تولید را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم اصفهان در این خصوص تاکید کرد: بین تورم و مالیات بر عایدی سرمایه یک رابطه لازم و ملزومی وجود دارد. افرادی که اعتقاد دارند تا مشکل تورم برطرف نشود، مالیات برعایدی سرمایه هم به نتیجه نخواهد رسید، اثر روانی تورم‌زایی سوداگری را نمی‌بینند. زمانی که قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند، افراد به خصوص گروهی که فاقد درآمدهای ثابت هستند، قیمت خدمات خود حتی بی ربط به خودرو را افزایش می‌دهند.

طغیانی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه حضور در بازار مولد را جذاب می‌کند، افزود: باید در نظر داشت که هم تورم سبب می‌شود که مردم به دلالی پناه ببرند و هم پناه بردن مردم به این بازارها اثرات تورمی به دنبال دارد، بنابراین نباید نگاه یکطرفه داشت.

وی درباره زمان قانون شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه ابراز کرد: بررسی پنج ماده آن به دلیل وجود ابهام در نوبت صحن قرار دارد که پس از بررسی و تصویب جهت تایید فرستاده خواهد شد، اما واقعا نمی‌توان برای این کار زمانی را مطرح کرد، زیرا بخشی از آن به مجلس مربوط می‌شود، بقیه خارج از اختیار مجلس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *