آخرین اخبار

دولت آتی مسیر سختی پیش روی دارد./ تا زمانی که سایه تحریم‌ها بر سر کشور است، FATF تأثیری ندارد.

دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در جلسه با جمعی از جوانان اصفهان در بنیاد سیره علوی ضمن اشاره به رشد مثبت و البته اندک ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ گفت باوجود کرونا و دیگر رخدادها، اقتصاد ایران توانسته است خود را احیا کند و ان شاالله در سال جاری نیز نرخ رشد اقتصادی مثبتی خواهد داشت. […]

اشتراک گذاری
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
کد مطلب : 2376

دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در جلسه با جمعی از جوانان اصفهان در بنیاد سیره علوی ضمن اشاره به رشد مثبت و البته اندک ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ گفت باوجود کرونا و دیگر رخدادها، اقتصاد ایران توانسته است خود را احیا کند و ان شاالله در سال جاری نیز نرخ رشد اقتصادی مثبتی خواهد داشت.
نماینده مردم اصفهان مشکلات متعدد و ریشه‌ای اقتصاد را امری دشوار بر سر راه دولت آتی توصیف کرد و گفت نباید با انتظارات به‌گونه‌ای رفتار شود که می‌توان تمامی مشکلات را در شش ماه حل کرد البته درعین‌حال از حل مشکلات نیز نباید ناامید بود و بایستی به معنای واقعی کلمه دغدغه اصلاح اقتصادی و معیشت مردم را داشت.
دکتر طغیانی تولید کشور را تولید وابسته‌ای توصیف کرد که در تمامی زنجیره ارزش، به ارز وابسته است درحالی‌که می‌توان این میزان وابستگی را کاهش و ساختار تولید کشور را تغییر داد. نماینده اصفهان هر دو شوک تحریمی و افزایش ارز را یکی از علل تورم دانست و گفت متأسفانه در طی این سالیان یک نظام ارزی شفاف و در گام بعد تاب‌آوری در قبال تحریم‌ها نداشته‌ایم که لازمه آن افزایش صادرات غیرنفتی و تنوع در آن است که می‌تواند تحریم‌ها را بی‌اثر و خنثی کند. درحالی‌که ۸۵% صادرات ما محصولات نفتی است و همین امر نقطه‌ضعف اقتصاد ما محسوب می می‌شود اما ترکیه در همسایگی ما محصول محوری ندارد و اقتصاد آن از تنوع بالایی برخوردار است لذا تحریم او به‌مراتب دشوار است.
نماینده مردم اصفهان در ادامه با اشاره به پژوهش مؤسسه‌های آمریکایی دو عامل کلیدی جهت موفقیت در تحریم‌ها را تحریم مواد اولیه تولید و تغییر ادراک کشور نسبت به تحریم دانست و گفت متأسفانه در دولت قبل همواره یک کوچک بینی نسبت به تحریم‌ها وجود داشت و در دولت فعلی نیز یک بزرگ‌نمایی از تحریم‌ها وجود دارد درحالی‌که لازمه موفقیت در گذراندن تحریم‌ها، واقع‌بینی و سیاست‌گذاری مبتنی بر عقلانیت است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی ضمن انتقاد به دولت مردان بابت خوش‌بینی مفرط شان نسبت به مذاکره اظهار داشت نباید با استثنا کردن رئیس‌جمهور قبلی آمریکا و خوش‌بینی مفرط، تجارب گران‌قدر دوران تحریم را به یک‌باره کنار گذاشت و دروازه‌های واردات کشور را گشود. دکتر طغیانی در ادامه گفت تا زمانی که سایه تحریم‌ها بر سر کشور است، FATF هیچ مؤثر نیست و البته هیچ‌گاه هم تحریم‌ها برداشته نخواهد و لذا عملاً با پیوستن به این قراردادها و معاهده‌ها طناب دار را بر گردن اقتصاد کشور می‌آویزیم.
نماینده مردم اصفهان در پایان حل مسائل اقتصادی کشو را در گرو حل مسائل ریشه‌ای اقتصاد مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح بودجه‌ریزی و اصلاح نظام توزیع دانست و گفت باید امیدوار بود که دولت آتی با اهتمام مضاعفی حل این مسائل را دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *