آخرین اخبار
طغیانی:

اصفهان از ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر فرونشست دارد / با روند فعلی ۳۰ سال زمان نیاز است تا اطراف اصفهان بیابان‌زدایی شود

نماینده مردم اصفهان گفت: در اصفهان از ۴ تا ۱۵ سانتی متر فرونشست داریم و در صورتی که در دنیا ۴ میلی‌متر فرونشست بحران محسوب می‌شود. سعی میکنیم این مسائل را به وزیر نیرو منتقل کنیم و اگر متوجه این موضوع نشوند و به حل مسئله کمک نکنند به ایشان رای نخواهیم داد.
اشتراک گذاری
۲۸ مرداد ۱۴۰۳
کد مطلب : 3869

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در برنامه تفاوط اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی _ صنعتی، ۷۰۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری و ۵ ناحیه اجرپزی ملی و بین المللی و ۱۰ درصد واحدهای صنعتی بزرگ کشور که اغلب در حاشیه شهر اصفهان قرار گرفته‌اند پدیده آلودگی صنعتی اصفهان را رقم میزنند.

وی افزود: منابع متحرک نیز در آلودگی هوای اصفهان موثر است، کلانشهر اصفهان دو میلیون نفر جمعیت دارد و تردد در آن قابل توجه است، به علت جا‌به‌جایی بار اصفهان رکورددار مصرف گازوییل است و با توجه به تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد، این بار از اصفهان به مقصد سایر استان‌ها منتقل می‌شود.

طغیانی ادامه داد: در کنار این عوامل، منابع طبیعی نیز در آلودگی هوا کلانشهر اصفهان نقش قابل توجهی دارد، جریان باد و هوای اصفهان در بهار، پاییز و زمستان غرب به شرق است ولی در تابستان جریانات باد در اصفهان تغییر می‌کند و این جریان تغییر می‌کند و از شرق به غرب می‌وزد. در سال‌های اخیر مربع بین کاشان اردستان قم و سمنان کانون اصلی گرد و غبار شناسایی شده و منابع طبیعی نتوانسته بیابان‌زدایی کند. این پدیده در قم سمنان اراک و کم و بیش در تهران وجود دارد.

رکورد تاریخی گرما در اصفهان نیز شکسته شد

وی با بیان اینکه متاسفانه چند صدهزار هکتار به بیابان‌های این محدوده اضافه شده و همزمان رطوبت زمین نیز کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: امسال رکورد تاریخی گرما در اصفهان نیز شکسته شده و از ۴۳ به ۴۵ درجه رسیده، این دو درجه افزایش دما و اثرات فزاینده آن موجب کاهش رطوب زمین می‌شود، از طرفی هم حکمرانی منابع آب به خشکی زمین دامن می‌زند.

نماینده مردم اصفهان گفت: تغییر جریان هوا در کنار خشکی و جاماندن منابع طبیعی از بیابان زدایی علت اصلی گرد و غبار اصفهان است، با نرخ فعلی ۳۰ سال زمان نیاز است تا اطراف اصفهان آن هم در صورت عدم گسترش این پدیده اطراف اصفهان بیابان‌زدایی شود. مهم‌ترین مسئله بیابان زدایی تامین اعتبار است و خسارتی که از محل گرد و غبار و آلایندگی به زندگی مردم وارد می‌شود چند برابر اعتبار مورد نیاز برای بیابان زدایی است. امسال تلاش خواهیم کرد تا این منابع را تقویت شود، مردم باید علاوه بر نمایندگان از همه مسئولان مطالبه کنند تا این موضوع در سطح ملی رسانه‌ای شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: به گفته معاون استاندار قرار است جلسه‌ای فوری برای بحران آب شرب برگزار شود و در آن جلسه ۵ همت میان استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان و همدان توزیع شود و متاسفانه با وجود تنش شدید آب شرب در استان، نام اصفهان میان این لیست به چشم نمی‌خورد.

اصفهان ۲.۵ متر بر ثانیه اصفهان کمبود اب شرب دارد

وی تاکید کرد: بر اساس بازدید اخیر از آبفا، اصفهان ۲.۵ متر بر ثانیه اصفهان کمبود اب شرب دارد و شبکه آبرسانی بیش از این مقدار کشش ندارد و این مقدار باید به سامانه اضافه شود تا بتوان مسئله شرب را حل کرد. این مهم نیازمند کامل شدن سامانه دوم ابرسانی است که نیازمند ۲ الی ۳ همت اعتبار است.

نماینده مردم اصفهان گفت: در حال حاضر در سه منطقه از شهر اصفهان حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار خانه خالی وجود دارد و متاسفانه برخی می‌خواهند ۸۰۰ هکتار به یکی از شهرهای چسبیده به اصفهان الحاق کنند و مساحت را به دو برابر افزایش دهند. گسترش شهرهای اطراف و‌ چسبیده به اصفهان با مهاجرت و جمعیت جدید پر خواهد شد در صورتی که اصفهان در بارگذاری زیست محیطی به اشباع رسیده‌ است.

طغیانی ادامه داد: برخی از مدیران صنعتی اصفهان عقیده دارند گوگردزدایی به نفع کشور است، این گزاره درست اما نه در محیطی مانند اصفهان که به اشباع زیست محیطی رسیده است. در حال حاضر نیازمند اجرای قانون هستیم، هیچ فردی قصد تعطیلی صنایع را ندارد و صنعت موجود باید وظیفه خود را انجام بدهد و برای رفع آلایندگی خود هزینه و طرح‌های توسعه خود را از اصفهان خارج کند.

بی اعتنایی پالایشگاه اصفهان به ادارات استانی برای اخذ مجوز محیط زیست

وی با اشاره به ۱۳ طرح توسعه پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: پالایشگاه اصفهان گازوئیل کشور را با وضعیت نامناسب هوای اصفهان گوگردزدایی می‌کنند و همه پروژه‌های این مجموعه هم بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از همه بدتر همه آنها با مصوبه هیئت وزیران اتفاق افتاده و ادارات و‌ مجوزات استانی نادیده گرفته شده است.

نماینده مردم اصفهان گفت: وزارت نیرو دو‌ چالش مهم برق و آب را در پیش رو دارد. علاوه بر صنعت، قطعی برق به بخش خانگی هم رسیده است. در جلسه‌ای که وزیر پیشنهادی به کمیسیون آمد از سدسازی و عمران آب و نیروگاه سازی صحبت کرد در صورتی که مسائل اصلی ما حکمرانی آب است. حکمرانی آب یعنی شفافیت، مشارکت ذینفعان در تصمیم‌گیری‌ها و قانون. تا زمانی که این موارد اصلاح نشود حکمرانی اصلاح نخواهد شد. نتیجه حکمرانی فعلی آب طلب چند میلیارد مترمکعبی ابخوان اصفهان و فرونشست است.

طغیانی تشریح کرد: در اصفهان از ۴ تا ۱۵ سانتی متر فرونشست داریم و در صورتی که در دنیا ۴ میلی‌متر فرونشست بحران محسوب می‌شود. سعی میکنیم این مسائل را به وزیر نیرو منتقل کنیم و اگر متوجه این موضوع نشوند و به حل مسئله کمک نکنند به ایشان رای نخواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *