آخرین اخبار
طغیانی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی دفاع:

تصدی‌گری وزارت دفاع در بخش‌های اقتصادی وزارتخانه باید کاهش پیدا کند / لزوم ارائه برنامه عملکرد ساتا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح مانند سایر صندوق‌ها اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کند و ممکن است مانند آنها دچار چالش شود و به همین منظور باید برای این حوزه برنامه ویژه داشت. مهم‌ترین برنامه در این بخش کاهش تصدی‌گری در این صندوق است اما مواردی مانند تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پتروپالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها در برنامه وزیر ذکر شده که جزو وظایف وزارت دفاع نیست.
اشتراک گذاری
۲۹ مرداد ۱۴۰۳
کد مطلب : 3872

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان امروز _29 مردادماه 1403_ در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهاد دفاع در حوزه وزارت نقاط قوت خوبی دارد. نکته بنده نگاه به برنامه وزیر پیشنهادی از حیث صنعتی و اقتصادی است. وزارت دفاع در کنار وظایف سازمانی در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروهای مسلح وظایف اقتصادی هم بر عهده دارد و در بخش صنعت هم نقش آفرین است.

وی افزود: در برنامه وزیر پیشنهادی در بخش صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه‌هایی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح وظیفه بر عهده دارد ایرادات جدی وارد است. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکانپذیر نیست مگر اینکه سازمان ارتباط صنعتی درون و بیرون وزارتخانه بازآرایی شود.

طغیانی گفت: در سال‌های اخیر برنامه‌ای تحت عنوان “هسته دانا شبکه توانا” در وزارتخانه آغاز شده که قرار است بین مجموعه‌های تولیدی و فناوری درون، بیرون و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند. متاسفانه این برنامه بعضا از دید سازمانی جدی گرفته نمی‌شود و برخی از مدیران قصد دارند این برنامه را داخل وزارتخانه محبوس کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی کشور در حوزه فناوری منوط به آن است که سرریز دانش دفاعی تولید شده به بیرون و فناوری تولید شده بیرون به داخل وزارتخانه و شرکت‌های تولیدی بیاید و این هم محقق نمی‌شود مگر اجرای برنامه وزارت دفاع یعنی هسته دانا و شبکه توانا.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم در مورد عملکرد ساتا است. صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح مانند سایر صندوق‌ها اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کند و ممکن است مانند آنها دچار چالش شود و به همین منظور باید برای این حوزه برنامه ویژه داشت. مهم‌ترین برنامه در این بخش کاهش تصدی‌گری در این صندوق است اما مواردی مانند تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پتروپالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها در برنامه وزیر ذکر شده که جزو وظایف وزارت دفاع نیست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مورد دیگر که در برنامه وزیر پیشنهادی آمده تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری ساتا در زنجیره ارزش‌ساز راهبردی نظیر پتروشیمی، حوزه بالادستی نفت و معادن که این موارد وظایف سایر دستگاه‌هاست و وزارت دفاع نباید در این موارد ورود کند. مورد دیگری که در برنامه وزیر پیشنهادی ذکر شده توسعه سه میدان گازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن است که این موارد هم در حیطه وظایف وزارت دفاع نیست.

طغیانی در پایان گفت: اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد به این حوزه‌ها ورود کند از سایر وظایف اساسی خود باز می‌ماند و وقت وزیر بیش از اینکه مصروف توسعه دفاعی شود صرف رفع و رجوع مشکلات اقتصادی داخل وزارتخانه و صندوق‌ بازنشستگی نیروهای مسلح خواهد شد. نباید تجربه بانک‌های نیروهای مسلح که حضرت آقا دستور ادغام دادند درباره وظایف اقتصادی صندوق های بازنشستگی نیز و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *