آخرین اخبار
طغیانی:

۱۳ درصد اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه تامین مالی می‌شود / متاسفانه تولید کشور ناجوانمردانه مورد هجوم رسانه‌ای است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حداکثر ۱۳ درصد اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه تامین مالی می‌شود و مابقی از طریق بانک است. در این شرایط که بانک‌ها به دلیل مباحث تورمی و خلق اعتباری با انواع محدودیت‌ها مواجه هستند، نقش بازار سرمایه ویژه خواهد شد و به همین علت باید برای بازار سرمایه جایگاه فوق العاده‌ای قائل باشیم.
اشتراک گذاری
۰۱ آذر ۱۴۰۲
کد مطلب : 3550

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شب گذشته _۳۰ آبانماه ۱۴۰۲_  در نشست صمیمانه بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: نزدیک به ده سال است به دلیل فشارهای وارده به کشور نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران غیر از دو سال منفی بوده و رفته رفته آثار فرسودگی در داشته‌های اقتصاد کشور در حال هویدا شدن است.

وی افزود: کشوری هستیم که برای سرمایه‌گذاری بسیار جاذبه داریم و انواع اقسام منابع تولید شامل طبیعی و سرمایه‌های انسانی فراهم است اما سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده این چرخه است.

سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: به دلیل مشکلاتی که تحریم به وجود آورده دولت نقش سابق خود را در زمینه سرمایه‌گذاری از دست داده، ضمن اینکه در قوانینی مانند سیاست‌های کلی اصل ۴۴ دولت سرمایه‌گذاری در اقتصاد به شکل قبل را منع شده است.

طغیانی ادامه داد: بخش خصوصی ما نیز نیازمند تامین مالی است و تامین مالی این بخش در اقتصاد ایران متاسفانه اغلب بانک محور است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حداکثر ۱۳ درصد اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه تامین مالی می‌شود و مابقی از طریق بانک است. در این شرایط که بانک‌ها به دلیل مباحث تورمی و خلق اعتباری با انواع محدودیت‌ها مواجه هستند، نقش بازار سرمایه ویژه خواهد شد و به همین علت باید برای بازار سرمایه جایگاه فوق العاده‌ای قائل باشیم.

وی افزود: متاسفانه بازار سرمایه در این چند دهه مهم‌ترین ضربه را از دو جهت خورده، اولی ناآگاهی سرمایه گذاران در ورود همه جانبه به بازار و دیگری بازارهای رقیب و سوداگرانه در اقتصاد ایران است که هنگام شوک اقتصادی برای سرمایه گذاران جذاب می‌شوند در صورتی که این بازارها به هیچ وجه مولد نخواهند بود و تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه درمان این وضعیت در مجلس مورد توجه قرار گرفت اظهار کرد: برای اصلاح قانون بازار سرمایه با حضور مسئولان بورس وقت گذاشته شد، مورد دیگر ساماندهی بازارهای نامولد و رقیب بورس با مالیات بر عایدی سرمایه است که در مجلس دنبال شد و امیدواریم هرچه زودتر به جمع بندی برسد.

طغیانی گفت: دسترسی فعالان، کسب و کارها و صاحبان تولید در کشور همچنان به ابزارهای بورسی و مالی دشوار است و نمی‌توانند سهام خود را به راحتی در بورس عرضه کنند، درخواست ما از مسئولان آن است که مسیر فعالیت واحدهای تولیدی در بورس تصحیح شود، این مشکل در اصفهان جدی‌تر است و شرکت‌های دانش بنیان و نوآفرین در شهرک علمی و تحقیقاتی نیازمند تامین مالی و دسترسی آسان به بازار سرمایه برای توسعه کسب و کار خود هستند و درخواست داریم تا در این بخش به اصفهان و کل کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مجلس در خصوص بی‌ثباتی در قانون‌گذاری‌ها گله می‌کنند که مورد قبول بنده نیز است اضافه کرد: این مسئله باید از فضاسازی رسانه‌ای که در کشور اتفاق میفتد طلب شود. متاسفانه ناجوانمردانه تولید کشور در حوزه‌های مختلف مورد هجوم رسانه‌ای است که این عامل تاثیر منفی بر سیاستگذار در دولت و مجلس خواهد گذاشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حوزه شکل دهی به فضای رسانه در تولید که بر سیاستگذار موثر است برنامه ریزی شود، عمده فعالیت‌های رسانه‌ای ناظر به فعالان داخلی بازار است در صورتی که باید پنجره فعالیت خود را رو به بیرون بازار باز کنند.

طغیانی گفت: متاسفانه برخی در اقتصاد ایران می‌گویند که “بورس کالا را تعطیل کنید و این نهاد به دردی نمی‌خورد” که اگر کسی اندکی با اقتصاد و سرمایه‌گذاری آشنایی داشته باشد اهمیت و ضرورت این نهادها را متوجه خواهد شد. فعالان بازار سرمایه و نهادهای مالی به هیچ وجه نباید تعامل با دولت و مجلس را ترک کنند، قطعا این تعامل تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *