آخرین اخبار

پیری جمعیت و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی؛ بحران‌های آینده ایران

اگر بحران جمعیت کشور که از آن به‌عنوان فروچاله جمعیتی یاد می‌شود، در یک دوره اصلاح نشود به مسیری بی‌بازگشت می‌رسد.
اشتراک گذاری
۰۸ خرداد ۱۴۰۱
کد مطلب : 3216

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دومین نشست نخبگانی از سلسله نشست‌های تفکر پیشگیرانه با اشاره به تأثیر بحران جمعیت بر نیروی کار و تولید کشور گفت: سرمایه تنها پول نیست، بلکه ابزار‌هایی وجود دارد که به تولید کمک می‌کند و این عامل انسانی است که مولفه‌های گوناگون در حوزه اقتصاد را بهم متصل می‌کند و به این فرآیند‌ها شکل می‌دهد.
مهدی طغیانی پیری جمعیت و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را بحران‌های آینده ایران دانست و افزود: تا حدود ۳۰ سال پیش نسبت بیمه‌پرداز به مستمری‌بگیر در صندوق‌های بازنشستگی ۲۶ به یک بود که هم‌اکنون به نسبت نگران‌کننده ۶ به یک رسیده است.
وی گفت: طبق آمار در سال ۹۹ تنها ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ سال به بالا در کشور کار می‌کردند و دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار بودند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان هم در این جلسه گفت: تا زمانی که افکار عمومی در میان گروه‌های هدف اقناع نشوند، اجرای موفق سیاست‌های جمعیتی با چالش روبه‌رو خواهد بود.
مسعود مهدویان‌فر، با اشاره به توجه به سیاست‌گذاری‌های تغییر رفتار مردم از سوی دولت‌های جهان افزود: در کشورمان موضوع جوانی جمعیت باید جزو سیاست‌گذاری‌های تغییر رفتار مردم قرار گیرد.
وی با اشاره به افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری در استان در سال ۱۴۰۰ گفت: هرچند این نرخ بسیار اندک بود، اما امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش بیشتر نرخ ازدواج و فرزندآوری در استان باشیم، چون به‌اندازه یک پنجره جمعیتی ۶-۷ ساله فرصت داریم.
دومین نشست نخبگانی از سلسله نشست‌های تفکر پیشگیرانه در مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *