آخرین اخبار

ضرورت تخصیص منابع مالی به شرکت‌های دانش بنیان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از قوانین در اجرا دچار نقص و یا انحراف می‌شود و معمولا حق بخش‌ها و مجموعه‌هایی که قرار بوده قانون از آن‌ها حمایت کند به خوبی داده نمی‌شود.
اشتراک گذاری
۰۸ فروردین ۱۴۰۱
کد مطلب : 3151

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تحقق شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» اظهار کرد: بحث حمایت از دانش بنیان طی سال گذشته در مجلس شورای اسلامی با طرح جهش تولید دانش بنیان آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: ایرادهای طرح جهش تولید دانش بنیان در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی بررسی و در نهایت به یک قانون تبدیل شد. از این رو طرح‌های این چنین کاری نیست که امسال به تازگی شروع شده باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیرساخت مناسب در حوزه دانش بنیان گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان با انواع ابزارها و امکانات در دسترس برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان مباحث مالیاتی، تخفیف مالیات، گمرک، اعطای وام و تسهیلات، ارزیابی دارایی‌های ناملموس و ورود به بورس را شامل می‌شود و قانون خوب و مترقی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

طغیانی اضافه کرد: این قوانین به گونه‌ای است که در اجرا دچار نقص و یا انحراف می‌شود و معمولاً حق این بخش‌ها و مجموعه‌هایی که قرار بوده قانون از آن‌ها حمایت کند به خوبی داده نمی‌شود این مشکلی بوده که باید امسال به آن بیشتر رسیدگی شود زیرا زیر ساخت قانون فراهم است.

وی اضافه کرد: باید در راستای اجرای سه قانون خوب برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال‌زایی تلاش و با نظارت جدی آن‌ها را اجرا کنیم.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تجربه دو سال گذشته مجلس یازدهم این است که اگر قوانین خوب را با اجرای خوب همراه نکنیم، نفعی برای مردم نخواهد داشت. نمونه آن مالیات بر خانه‌های خالی ماده ۵۴ مکرر بود که اجرای آن به حدی ناقص بود که نتیجه‌ای دربرنداشت.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد امسال بیشتر از آنچه باید در بحث قوانین و قانون گذاری و نیز بر روی اجرا کار کنیم تا نتایج آن را قوانین، شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان در عمل ببینند.

طغیانی اضافه کرد: باید در تخصیص منابع براساس اولویت‌ها اقدام کنیم، اکنون در تبصره ۱۸ نزدیک به ۶۶ هزار میلیارد تومان تخصیص داده می‌شود سپس بین استان‌ها تقسیم می‌شود و حمایت موثر از بخش و اولویت‌های خاص صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه عموماً در حوزه دانش بنیان با وجود منابع اندک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد، گفت: باید به صورت جدی بحث نظارت بر قوانین خوب قبلی و اولویت قائل شدن برای حوزه دانش بنیان در تخصیص منابع صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *