آخرین اخبار

هم اندیشی دکتر مهدی طغیانی با نخبگان اصفهان

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان اصفهان، جلسه هم‌اندیشی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با مستعدان و مشمولین جوایز بنیاد ملی نخبگان در سالن جلسات این بنیاد برگزار شد. دکتر مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه که با حضور جمعی از مستعدان برتر […]

اشتراک گذاری
۰۴ دی ۱۴۰۰
کد مطلب : 2973

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان اصفهان، جلسه هم‌اندیشی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با مستعدان و مشمولین جوایز بنیاد ملی نخبگان در سالن جلسات این بنیاد برگزار شد.

دکتر مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه که با حضور جمعی از مستعدان برتر استان اصفهان برگزار شده بود، گفت: به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه علمی استان اصفهان و افتخارم این است که از بدنه‌ی علمی استان اصفهان وارد مجلس شورای اسلامی‌شده‌ام.
وی با اشاره به مشکلات قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی افزود؛ جزءنگری و عدم نگاه کلان به مسائل و مشکلات کشور باعث شده است که فعالیت‌های جریان ساز و با دید کلان به مسائل انجام نگیرد و متأسفانه حرف جامعه علمی و دانشگاهی کشور کمتر شنیده‌شده است.
وی افزود: جریان علم و اقتصاد در کشور از ابتدا وارداتی و تقلیدی بوده و چرخه سالم و درستی از ابتدا نداشته است و لذا کل سیستم علمی و نظام تربیتی و تولیدی و اقتصادی کشور دچار مشکل است. امیدوارم روند توسعه صنعتی در کشور و تربیت نیروهای علمی و اجرایی در دانشگاه‌ها به‌صورت متوازن در کشور شکل‌گرفته و بر اساس ارزش‌آفرینی و نظام عرضه و تقاضا تدوین گردد.
دکتر طغیانی همچنین افزود: سیاست‌های حمایتی از صنایع در کشور تاکنون باعث ایجاد رانت و بازارهای بسته و یک‌طرفه در کشور شده است درصورتی‌که بایستی سیاست‌های حمایتی، به‌صورت محدود و در قالب سیاست کلی توسعه ی صنعتی و تجاری و در مدت زمان محدود شکل گیرد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات اصفهان از جمله؛ محیط‌زیست، آلودگی هوا، آب، مهاجرت و محرومیت افزود: به مستعدان برتر بنیاد ملی نخبگان پیشنهاد می‌کنم این مشکلات و محرومیت‌ها را از نزدیک موردبررسی قرار داده و در قبال حل آن‌ها احساس مسئولیت داشته باشند. نخبگان و جامعه دارای مسئولیت متقابل نسبت به یکدیگر هستند و تغییرات اساسی و ریل‌گذار اصلی در کشور بایستی از جوامع علمی و پژوهشی کشور شروع گردد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کارگروه‌های تدوین قوانین جدید در موضوعات گمرک، اصناف، اقتصاد معدن و… عقبه علمی و پژوهشی مناسبی در دانشگاه‌ها نداریم و از این لحاظ دست نماینده خالی است.
دکتر طغیانی همچنین گفت: در دنیا اندیشکده ها وظیفه انجام پژوهش‌های لازم موردنیاز قانون‌گذاران و مجریان را بر عهده‌دارند و در هر موضوعی با انجام کار پژوهشی عمیق و فکری، سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند. خلأ آن در اصفهان به‌شدت حس می‌شود و جریان تولیدات علمی در دانشگاه‌ها و مشکلات و مسائل کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند.
وی افزود: در سال‌های اخیر معاونت علمی و فناوری حمایت‌هایی را از شرکت‌های مشاور در موضوعات مختلف انجام داده است که امیدوارم به ایجاد شرکت‌های مشاور بین‌المللی و مطرح در سطح بالا منتج گردد. به‌گونه‌ای که بتوانند در مناقصات جهانی شرکت کنند.
طغیانی همچنین در پایان ضمن تأکید بر بازدید نخبگان و استعدادهای برتر از مجلس شورای اسلامی و لزوم آشنایی ایشان با روند قانون‌گذاری در کشور افزود: نخبگان بایستی به‌صورت رودررو با مسئولین ارتباط داشته و در راستای حل مسائل کشور با مسئولین تعامل داشته باشند.

باید در کشور،زمینه فعالیتِ درخور مستعدان برترتسهیل گردد.

همچنین در ابتدای این جلسه، دکتر منصور شریعتی ضمن خیرمقدم به آقای دکتر مهدی طغیانی نماینده محترم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه با مساعدت و پیگیری ایشان پیرامون هم‌اندیشی با مستعدان و مشمولین جوایز بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان و در ادامه سلسله جلسات هم‌اندیشی مسئولین و مستعدان برتر تشکیل‌شده است.
شریعتی گفت: «استعداد برتر» به فردی اطلاق می‌شود که به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است؛ اما نخبه به افراد تأثیرگذار در جامعه اطلاق می‌شود که استعدادهایش بالفعل شده و در جامعه خود اثرگذار است.
رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان همچنین اضافه کرد: در بنیاد نخبگان فرآیندی به اسم عضویت وجود ندارد، ولی خدمات و تسهیلاتی در قالب طرح‌های مختلف حمایتی به ایشان اختصاص داده‌شده است که می‌تواند در حل مسائل ایشان نقش مهمی ایفا کند.
وی با اشاره به  کافی نبودن زمینه بروز استعدادها و توانایی مستعدان  در کشور گفت، در برخی موارد سطح خواسته‌های کشور ممکن است از سطح توانایی های مستعدان پائین تر باشد و لذا می بایست زمینه فعالیت های در خور آنان را در کشور تسهیل کنیم که البته معاونت در سال‌های اخیر دست به اقداماتی در حمایت از جذب ایشان در شرکت‌های دانش‌بنیان زده است.
در ادامه این جلسه تعدادی از مستعدان برتر پیشنهاد‌ها و مسائل خود را پیرامون مسائل مختلف مطرح کردند.
همچنین در پایان این جلسه دکتر منصور شریعتی پیشنهاد تشکیل کارگروه حل مسئله در یک مسئله موردنظر با حضور مستعدان برتر علاقه‌مند استان اصفهان را به دکتر طغیانی ارائه کرده و افزود: از مستعدان و مشمولین تسهیلات بنیاد که در این زمینه علاقه به همکاری و مشارکت دارند دعوت می‌گردد در این کارگروه ثبت‌نام و شروع به فعالیت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *