آخرین اخبار

حل معضل آب رودخانه زاینده‌رود از اولویت‌های نمایندگان مجلس اصفهان است

جلسه بررسی چالش‌ها و ساماندهی رودخانه زاینده رود به میزبانی دیوان محاسبات اداری اصفهان برگزار شد و در این جلسه نمایندگان سازمان آب منطقه‌ای اصفهان و نظام صنفی کشاورزان استان در حضور دکتر طغیانی به بررسی مشکلات رودخانه پرداختند. در ابتدای جلسه دکتر طغیانی با اشاره به اهمیت آب در زاینده رود و حل مشکلات […]

اشتراک گذاری
۱۵ مهر ۱۴۰۰
کد مطلب : 2841

جلسه بررسی چالش‌ها و ساماندهی رودخانه زاینده رود به میزبانی دیوان محاسبات اداری اصفهان برگزار شد و در این جلسه نمایندگان سازمان آب منطقه‌ای اصفهان و نظام صنفی کشاورزان استان در حضور دکتر طغیانی به بررسی مشکلات رودخانه پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر طغیانی با اشاره به اهمیت آب در زاینده رود و حل مشکلات کشاورزان گفت: «از ابتدای دوره نمایندگی، حل چالش‌ها و مشکلات آب زاینده رود از اولویت‌های نمایندگان مجلس بوده و باید موانعی که باعث خشکی زاینده رود شده، مرتفع شود. متاسفانه در بستر رودخانه تخلفاتی رخ داده که باید برای آن پرونده قضایی تشکیل شود و بنده پیگیر این مسئله هستم.»

سپس آقای مهندس شیشه‌گر، معاون سازمان آبِ منطقه‌ای اصفهان به اقدامات این سازمان برای رفع مشکلات بستر رودخانه اشاره کرد و گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کردند. ازجمله این اقدامات ایجاد عرض 70 متری برای رودخانه و بستر 15متری برای کنارگذر آن بود که جزئییات آن تشریح داده شد.

در ادامه آقای حلاج، معاون حقوقی دادگستری اصفهان با اشاره به لزوم تجمیع قدرت بین نهادهای مختلف استان برای حل مسئله رودخانه گفت: «نمایندگان مجلس، استانداری و اعضای شورای‌شهر، نمایندگان سازمان آب منطقه‌ای و نظام صنفی کشاورزان باید با یکدیگر متحد شوند تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم.»

ایشان با اشاره به لزوم پیگیری مصوبات جلسات استانی گفت: «باید بر عملکرد صنایع اصفهان نظارت انجام شود تا با شفافیت مشخص شود چگونه از آب استفاده می‌کنند. همچنین دستگاه‌های اجرایی دقت و قوت تصمیم‌گیری ندارند و این باعث شده بین دستگاه‌ها تعارض منافع ایجاد شود.»

مهندس امینی، نماینده نظام صنفی کشاورزان با اشاره به تخلفات و موانع موجود در کف رودخانه گفت: «متاسفانه وجود کارخانه فولاد و وجود شن‌وماسه‌ها در کف رودخانه باعث شده آب به پایین‌دست نرسد. همچنین قسمت یو شکل کف رودخانه نیز طی این سال‌ها حذف شده و همین مسئله باعث شده آب رودخانه به کف زمین نفوذ کند.»

دکتر طغیانی به لزوم بررسی کارشناسی‌های انجام شده گفت: «باید در این تحقیقات بازنگری شود. چرا اعداد در نقاط مختلف رودخانه با عرض برابر تعیین شده؟ برای مثال عرض رودخانه در سی‌وسه‌پل حدود 300 متر است ولی در پل خواجو این عدد به 150 متر می‌رسد. بنابراین رودخانه در مسیر، دارای عرض متفاوتی است. این مسائل باید پاسخ داده شود.»

مهندس صادقی، نماینده سازمان آب منطقه‌ای در پاسخ به سوال دکتر طغیانی گفت: «درخصوص استاندارد عرض رودخانه، بحث 70 متر حداقل عرض برای رودخانه هست. یعنی عرض نباید کمتر از 70 متر باشد. علت این امر هم افزایش سرعت انتقال آب به پایین‌دست است که نیاز آنها رفع شود.»

در پایان، چند نفر از کشاورزان مشکلات خود را بیان کردند و دکتر طغیانی در جمع‌بندی جلسه گفت: «باید ارتباطات شما با یکدیگر و با بنده بیشتر باشد تا کارها پیگیری و حمایت شود. جلسات تخصصی پیرامون این موضوع باید بیشتر برگزار شود و طرح‌ها ارائه شود تا در نهایت فهرست اقدامات احصاء شود. این فهرست که آماده شد، می‌توان گام به گام مسائل را پیگیری کرد و به‌صورت شفاف در معرض دید مردم قرار داد.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *