آخرین اخبار

باید اصفهان را به قطب گردشگری ایران تبدیل کنیم

در جلسه کارگروه میراث فرهنگی با دکتر طغیانی، پیرامون مسائل و مشکلات میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان صحبت شد. دکتر طغیانی با اشاره به لزوم ایجاد یک نهاد ناظر و پیگیری ایجاد چنین نهادی، عنوان کرد: «برای حل مشکل یک سازمان، گاهی باید جلوی رفتارهای غلط آن را گرفت. اگرچه این امر ثمرات مطلوبی دارد […]

اشتراک گذاری
۲۴ شهریور ۱۴۰۰
کد مطلب : 2741

در جلسه کارگروه میراث فرهنگی با دکتر طغیانی، پیرامون مسائل و مشکلات میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان صحبت شد.

دکتر طغیانی با اشاره به لزوم ایجاد یک نهاد ناظر و پیگیری ایجاد چنین نهادی، عنوان کرد: «برای حل مشکل یک سازمان، گاهی باید جلوی رفتارهای غلط آن را گرفت. اگرچه این امر ثمرات مطلوبی دارد اما چنین مواجهه‌ای کافی نیست. بلکه باید رویکرد ما در قبال این موضوعات، فعالانه و ایجابی باشد. یعنی ما موضوعات و کارهایی که باید دفتر میراث فرهنگی اصفهان انجام دهد را احصا کرده و سپس با برنامه مدون و فکر شده، وارد آن سازمان شویم تا تحولی صورت گیرد.»

ایشان با اشاره به بحران آب و مسئله رودخانه زاینده رود گفت: «ما در ماجرای بحران آب نیز همین شیوه را انجام دادیم. ابتدا یک کارگروه ویژه تشکیل داده و کارهای پژوهشی آن را انجام دادیم، سپس با یک برنامه و لیست مشخص به سازمان آب رجوع کرده و اقداماتی انجام دادیم.»

ایشان ماموریت بعدی اعضای کارگروه را تهیه لیست پیشنهادی از عناوین و برنامه‌هایی دانست که میراث فرهنگی باید در شهر اصفهان انجام دهد: «ما باید برنامه جامعی درخصوص مسائل و کارهایی که باید درخصوص میراث فرهنگی اصفهان انجام دهیم تهیه کنیم که وقتی خدمت وزیر رسیدیم، آنها را طرح و ارائه کنیم و از ایشان بخواهیم که این موارد را از دفترخانه اصفهان پیگیری کنند. بنده برای حمایت و پیگیری طرح‌های شما تمام سعی خودم را می‌کنم.»

در ادامه جلسه، اعضای کارگروه به موضوع گردشگری و بحران سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کردند.

دکتر طغیانی با اشاره به وضعیت مالی دولت و کسری بودجه نهادهای دولتی گفت:«باید به سمت سرمایه‌گذاری مردمی حرکت کنیم و با ترفندهای مختلف مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه جذب کنیم. هر منطقه‌ای از اصفهان، پر از مناطق گردشگری است که هر چه سرمایه جذب شود، باز هم نیاز به منابع مالی وجود دارد. ما باید اصفهان را به قطب اول گردشگری ایران و منطقه تبدیل کنیم.»

دکتر قاسمی در این زمینه عنوان کرد: «یکی از معضلات ما در زمینه سرمایه‌گذاری، برخوردهای سلیقه‌ای میراث برای مجوزدهی به افراد است. به برخی افراد به‌راحتی مجوز می‌دهند، اما در روند کسب جواز عده زیادی از این سرمایه‌گذاران اخلال ایجاد می‌کنند. ما می‌توانیم از داخل و خارج سرمایه‌گذار جذب کنیم اما این شیوه مواجهه با سرمایه‌گذاران، منجر به رانت و فساد در زمینه گردشگری این شهر می‌شود و عملا فرصت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برند.»

طغیانی در پاسخ به این مسئله گفت: «باید فهرستی از افراد یا بخش‌هایی که منجر به رانت و فساد در این دفترخانه می‌شود آماده کنید. بنده با یک یا چند کارشناس مربوطه، آنها را به دفتر خود آورده و آنها را بازخواست می‌کنم. حتی اگر نیاز باشد، گزارش فعالیت‌های آنها را به مقامات بالادستی آنها داده و تا رفع مشکل پیگیری می‌کنم.»

ایشان در پایان از اعضای کارگروه خواستند که لیستی از بهترین متخصصین این حوزه برای شناسایی مسائل و ارائه پیشنهاد در زمینه گردشگری آماده کنند تا در جلسات بعدی به نحو ایجابی به این کارها پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *