آخرین اخبار

نشست خبری نامزدهای نهایی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان

نشست خبری نامزدهای نهایی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حل مشکلات معیشتی در گرو روابط خارجی نیست در این نشست مهدی طغیانی اظهار کرد: نگاه  دولت فعلی در هفت  سال گذشته در حوزه اقتصاد بر مبنای یک نظریه پایه بنیان گذاشته شده بود که رئیس‌جمهور دو هفت قبل به‌صراحت بیان کردند و  […]

اشتراک گذاری
۱۲ اسفند ۱۳۹۸
کد مطلب : 1755

نشست خبری نامزدهای نهایی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حل مشکلات معیشتی در گرو روابط خارجی نیست

در این نشست مهدی طغیانی اظهار کرد: نگاه  دولت فعلی در هفت  سال گذشته در حوزه اقتصاد بر مبنای یک نظریه پایه بنیان گذاشته شده بود که رئیس‌جمهور دو هفت قبل به‌صراحت بیان کردند و  آن اینکه برای  حل مشکلات و چالش‌های کشور لازم است روابط ما با کشورهای مختلف دنیا و به ویژه کشورهای که به عنوان قدرت‌های اقتصادی دنیا مطرح هستند حل شود و از طریق روابط بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد کشور رونق بگیرد یا فشارها برداشته شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد این نقطه‌ای است که مجلس یازدهم باید برخلاف آن حرکت کند، نه به آن معنا که روابط خارجی مهم نیست، بلکه برونگرایی یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است اما این‌که توقع داشته باشیم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم امکان‌پذیر نیست مگر اینکه مسائل ما در حوزه‌های مختلف حل شود و بعد مشکلات حل شود پاسخ راهکار و درستی نیست.

وی یادآور شد: در نامه‌ای که به اسم نامه 24 اقتصاددان برای رئیس‌جمهور نوشتیم توضیح داده شد که بسیاری از کارهای دیگری هم هست که می‌توان برای اقتصاد کشور انجام داد و اجرا کرد، در این راستا مجلس یازدهم بهترین فرصت برای نظام است که به چهار چالش مهم تورم، رکود، بهبود فضای کسب و کار و اصلاح بودجه دولت رسیدگی کند.

مطالبات از کاندیداها به جای ثمره از ریشه‌ها باشد

طغیانی تصریح کرد: یکی از علت عدم انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات این است که مطالبات ما از منتخبین در انتخابات روی ثمرات و نتایج است در حالی که باید روی ریشه‌ها باشد الان در انتخابات بر روی ثمره‌ها قول می‌دهند اما تا ریشه درست نشود ثمرات ماندگار نیستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به عنوان مثال اگر به جای موضوع افزایش مقدار یارانه‌ها بر روی تورم، رشد نقدینگی، خلق پول، کسری بودجه، عملکرد نظام بانکی و مشکل فضای کسب  و کار تمرکز کنیم زندگی مردم رونق بهتری می‌گیرد و نیازی به بهبود زندگی مردم با یارانه و به صورت مسکنی نبود.

وی خاطرنشان ساخت: اقتصاد باید به شکل کلان و بر مبنای عدل اداره شود، نتیجه چالش تورم، کاهش قدرت خرید مردم است، طبق صندوق بین‌المللی پول امسال در30 سال گذشته بی‌سابقه و امسال این نرخ تورم در ایران به 47 درصد رسیده است، نرخ بیکاری یک موضوع همگن نیست و در اقشار مختلف متفاوت و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به افراد تحصیل‌کرده‌ها و جوانان است.

اتفاقات آبان ماه نتیجه مستقیم کسری بودجه دولت

طغیانی اذعان داشت: زمان برای اقتصاد ایران به سرعت می‌گذرد، آرمان معیشت در اقتصاد ایران باید به شکل جدی دنبال شود، به علت رکود و کسری بودجه دولت نیاز به اصلاح ساختار بودجه داریم که یکی از چالش‌های مهم است و اتفاقات آبان ماه نتیجه مستقیم کسری بودجه دولت بود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان داشت: با وجود اینکه هیچکدام از کارشناسان اقتصادی زمان را برای اصلاح قیمت سوخت مناسب نمی‌دیدند، اما  به علت کسری بودجه دولت این کار را انجام داد، چالش نابرابری و فساد چهارمین چالش و نتیجه آن این شرایطی است که در سال 88-89 داریم.

وی افزود: نرخ ضریب جینی که در بهترین حالت قرار داشت امسال به بدترین حالت رسیده و گسترش فقر را به دنبال داشته است، در این چالش بیشترین فشار بر روی طبقه محروم جامعه است، برای اصلاح ریشه‌ای این چهار چالش مهم 5 راه‌کار مهم در نظر گرفته شده است.

اصلاح نظام بانکی شدنی است

طغیانی تأکید کرد: اولین راهکار اصلاح نظام مالیاتی کشور است، نظام ما نظام بهبود دهنده و کمک دهنده به تولید نیست، دومین راه اصلاح نظام بانکی است که لایحه آن از سال 1362 تا امروز قانون تغییری نکرده و هشت سال است در مجلس متوقف شده است، ، با وجود این‌که شنیده می‌شود که نباید به آن دست زد و اوضاع بدتر می‌شود اما یکی از ریشه‌های اساسی اصلاح نظام بانکی و کاری شدنی است.

این استاد دانشگاه گفت: اصلاح بودجه دولت راه‌حل دیگری است و در این راستا حتی کاهش هزینه هم باید به جد انجام شود، با وجود این‌که امسال یک بحرانی‌ترین سال بود اما بودجه سال بعد دولت با 15 درصد افزایش در حال بسته  شدن است، بهبود فضای کسب و  کار راه‌حل بعدی است که منجر به رونق تولید و تسکین تورم است.

وی مطرح کرد: پنجمین راه‌حل شفافیت و مقابله با فرایندهای فسادزا مانند شفافیت آرای نمایندگان، بحث هدایای نمایندگان، دارایی‌ها و… است، راهکار نهایی خشکاندن ریشه فساد در مجلس است و شفافیت کمک بزرگی به انجام آن می‌کند، ما قوانین بازدارنده نداریم و دولت با فقدان ایده برای بهبود و شجاعت برای عمل روبرو است.

http://fna.ir/dezp3c

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *