آخرین اخبار

اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان؛ حلقه‌ میانی در تصمیم‌گیری‌های کشور

مدیر اندیشکده حکمرانی و سیاستگذاری دانشگاه اصفهان معتقد است که اندیشکده حلقه‌ای میانی است. حلقه میانی بدان معنی است که در کنار نظام حکمرانی مانند مجلس، دولت و شورای عالی انرژی یا اقتصاد، دانشگاه و پژوهشگاه و مجموعه‌ای از مراکز علمی نیز در تصمیم‌گیری کشور می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.
اشتراک گذاری
۱۵ دی ۱۴۰۲
منبع : ایسنا
کد مطلب : 3636

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مدیر اندیشکده حکمرانی و سیاست گذاری دانشگاه اصفهان در اختتامیه بوت کمپ جذب نخبگان اظهار کرد: افراد علاقه‌مند به اندیشه‌ورزی که زمینه حضورشان در این کارگاه توانمندسازی فراهم آمده، مرهون گروه‌هایی است که برای برپایی بوت‌کمپ تلاش کرده‌اند. حل مسئله در هر جامعه‌ای اهمیت وافری دارد. مسائلی که در این کارگاه‌ها مطرح می‌شوند، به‌مرور ابعاد مختلفی در حوزه‌های حقوقی، فنی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… پیدا خواهند کرد. یکی از مشکلات ما در حل مسائل گوناگون کشور به همین ابعاد برمی‌گردد؛ ابعادی که روزبه‌روز پیچیده‌تر شده‌اند.

وی افزود: باید این پرسش را مطرح کرد که اندیشکده کجاست و چه جایگاهی دارد و قرار است ما و دوستان در آن چه‌کار کنیم؟ قصد داریم چه کمکی به ایران‌زمین کنیم؟ اندیشکده به نظر من حلقه‌ای میانی است. حلقه میانی بدان معنی است که شما نظام حکمرانی را در تصمیم‌گیری کشور دارید. برای نمونه، مجلس، دولت، شورای عالی انرژی، شورای اقتصاد، شورای برنامه‌ریزی استان را دارید که تصمیم‌ می‌گیرند.

مدیر اندیشکده حکمرانی و سیاست گذاری دانشگاه اصفهان ادامه داد:حلقه‌ای دیگر نیز وجود دارد که شامل دانشگاه و پژوهشگاه و مجموعه‌ای از مراکز علمی است. در کل ایران هم شهر و روستا و واحدهای تولیدی، حوزه‌های انرژی و آب و برق داریم. این دو حلقه نمی‌توانند خود را به هم برسانند و مسائل و معضلات را حل کنند. جلسات مختلف هرروز یکی بعد از دیگری در کشور برگزار می‌شود، اما تنها برخی از آن‌ها مفید و ثمربخش است و بسیاری از این جلسات فقط برای رفع‌ تکلیف‌ برگزار می‌شوند.

طغیانی گفت: ما اینجا در اندیشکده با وجود کمبودهای مختلف سعی می‌کنیم که حلقه‌ای میانی باشیم. به اندازه وسعمان کوشش می‌کنیم، در حالی که تعدادمان چندان زیاد نیست. البته وصل‌شدن این گروه‌ها به جامعه بسیار مهم است. از طرفی، بضاعت محدود سبب نمی‌شود که از این مسیر کنار بکشیم و به عقب برویم. شاید نتوانیم چالش‌های مهم و اساسی کشور را عالی و صددرصدی حل کنیم، اما مثلاً ۵ درصد یا ۱۰‌درصد که می‌توانیم اثرگذار باشیم.

وی یادآور شد: به‌طورکلی، مسئله سیاست‌پژوهی در سراسر کشور مقوله‌ای نوپا و جوان و جدید به شمار می‌آید. حتی آن گروه‌های سیاست‌پژوهی که عمر بیشتری دارند، باید در اصل بگوییم در حال آموختن و یادگیری هستند. اما در دنیا سالیان بسیار است که این حوزه مورد عنایت بوده. به‌هرحال، آغازبه‌ کار اندیشکده بسیار مهم است. اندیشکده همان حلقه میانی است که باید به آن توجه کرد و باید اعضایش به فعالیت‌های خود حتی اگر کوچک باشد، ادامه دهند. قابل‌ گفتن است که ما در اندیشکده به دنبال پول‌ درآوردن و مقاله‌ نوشتن نیستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: بعد از این اختتامیه گروه‌های تخصصی‌تر شکل خواهد گرفت و آموزش‌ها نیز حرفه‌ای‌تر و در دسته‌های مختلف اجرایی خواهند شد. به‌علاوه به کسانی که طرح‌های برتری ارائه می‌دهند، متناسب با کارشان پروژه‌هایی داده خواهد شد که به نحوی درآمدزایی است. اگر در گروهی کسی فعالیتش کم است، نباید به اندازه پرتلاش‌ترین فرد گروه به او پاداش داده شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که هرکس به میزان زحماتش پول دریافت کند. و از طرفی هرکس در گروهی فعالیتش کم است، علاقه خود را بیابد و برای آن وقت بگذارد و فعال باشد. ما در اندیشکده اگر تأثیر مستقیم و مثبتی نداشته باشیم، دست‌کم در حال تمرین سیاست‌پژوهی می‌کنیم. سیاست‌پژوهی نیز فرایند آسانی نیست. باید رنج و زحمت بسیار کشید و مداوم و مستمر آن را پیگیری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *