آخرین اخبار
مهدی طغیانی در مصاحبه با خبرگزاری مهر:

طرح انتقال آب بن-بروجن بازمهندسی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان استان توقف اجرای طرح انتقال آب بن بروجن از حوضه زاینده رود را مطرح می‌کنند و این طرح می‌تواند ازسرچشمه‌های کارون بازمهندسی شود.
اشتراک گذاری
۰۴ دی ۱۴۰۰
کد مطلب : 2983

دکتر مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره موضع نمایندگان اصفهان نسبت به پیش‌بینی اعتبار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت برای تکمیل پروژه انتقال آب از زاینده‌رود به بن- بروجن و در عین حال اختصاص نیافتن بودجه برای طرح احیای حوضه زاینده رود، اظهار داشت: انتظار داریم رویکرد حل مسئله حوضه آبریز زاینده‌رود را در همه حرکت‌ها و اقدامات دولت شاهد باشیم.

او با بیان اینکه اکنون نظام برنامه و بودجه‌ریزی ما، غیر منسجم است و پراکنده کاری‌هایی در ساختار دولتی مشاهده می‌شود، اضافه کرد: رویکرد جدید وزارت نیرو و ریاست جمهوری به همه ارکان و لایه‌های حکمرانی منتقل نشده است. در حالیکه دولت سیزدهم در چهارماه گذشته جدی به موضوع زاینده‌رود ورود کرده و مسائل آن را در نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت به خوبی شناسایی کردند اما هنوز به راهکار نرسیدند؛ البته نباید توقع داشت که در مدت سه- چهار ماه نیز همه راه‌های نرفته و کارهای بر زمین مانده را، انجام دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پروژه آبرسانی بن- بروجن، انتقال آب بین حوضه‌ای است که از یک حوضه فقیر مانند زاینده رود قرار است به حوضه بسیار غنی آب منتقل شود درحالیکه انتقال آب از یک حوضه دچار تنش و مشکل منطقی نیست.

پروژه انتقال آب بن- بروجن به لحاظ کارشناسی مردود است

طغیانی با اشاره به اینکه هفت درصد از مساحت و سه درصد از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری در حوضه آبریز زاینده رود است، خاطرنشان کرد: مابقی ۹۳ درصد از مساحت و ۹۷ درصد از جمعیت این استان از جمله شهرهای بن و بروجن در حوضه آبریز کارون قرار دارد و باید از همان منابع نیاز آبی مردم برطرف شود. از این رو طرح آبرسانی از حوضه زاینده رود به بن و بروجن از نظر کارشناسی کاملاً مردود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم این طرح زودتر بازنگری و باز مهندسی شود؛ نه اینکه لوله‌ها تخریب شود بلکه باز مهندسی شود و برای بن-بروجن بجای زاینده رود، از محل پروژه ونک- سولگان که در ۱۰ کیلومتری بروجن قرار دارد آب منتقل و تأمین کنند.

طغیانی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در آبرسانی استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد در شهرستان‌هایی متمرکز است که این‌ها در سرچشمه‌های کارون قرار دارند، مانند شهرستان لردگان. این‌ها هیچ ارتباطی به حوضه زاینده رود و سرچشمه‌های آن ندارند و خواسته ما از نظر کارشناسی و منطقی این است که این نوع تصمیمات غیرکارشناسی و غلط از منظر نظام حوضه‌های آبریز، متوقف شود.

او با بیان اینکه برای بسیاری از پروژه‌هایی که با رویکردهای دولت تناسبی ندارد، بودجه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ریزش سیاست‌ها از سطوح بالا به پایین در نظام اداری- اجرایی پراکنده کنونی، زمان می‌برد و ما انتظار داریم از دولت عمل منسجمی را در مقابل خواست‌های مردم شاهد باشیم اما متأسفانه نظام تصمیم‌گیری ما در بودجه اینطوری نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان استان درخواست توقف اجرای این طرح از حوضه زاینده رود را مطرح و مطالبه می‌کنند و این طرح می‌تواند برای برداشت از سرچشمه‌های کارون باز مهندسی شود.

طغیانی افزود: بهره‌مندی از آب شرب پایدار حق مردم چهارمحال و بختیاری است و با توجه به اینکه در حوضه آبریز کارون قرار دارند، این طرح باید باز مهندسی و از این منبع تأمین شود، از این رو با بودجه پروژه آبرسانی بن- بروجن مخالف نیستیم بلکه با انتقال آب از حوضه زاینده رود به بن- بروجن مخالفیم‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *