آخرین اخبار

اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوای اصفهان

در جلسه کارگروه آلودگی هوا دفتر دکتر مهدی طغیانی که نمایندگانی از دانشگاه، شهردای اصفهان و شرکت شهرک‌های صنعتی حضور داشتند با حضور مجازی دکتر طغیانی پیرامون مسئله آلودگی هوا و راهکارهایی که کمک می‌کند به بهبود هوای شهر، گفتگو و صحبت شد. در این جلسه که دکتر طغیانی به‌صورت مجازی حاضر بود؛ پیرامون دیدار […]

اشتراک گذاری
۱۸ آبان ۱۴۰۰
کد مطلب : 2850

در جلسه کارگروه آلودگی هوا دفتر دکتر مهدی طغیانی که نمایندگانی از دانشگاه، شهردای اصفهان و شرکت شهرک‌های صنعتی حضور داشتند با حضور مجازی دکتر طغیانی پیرامون مسئله آلودگی هوا و راهکارهایی که کمک می‌کند به بهبود هوای شهر، گفتگو و صحبت شد.

در این جلسه که دکتر طغیانی به‌صورت مجازی حاضر بود؛ پیرامون دیدار اخیر خود با مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران، توضیحاتی ارائه کردند: «در جلسه‌ای که با ایشان داشتم اشاره شد که در گام اول، باید ایستگاه‌های سنجش پایش هوای اصفهان کالیبره باشند تا داده‌های درستی دریافت شود. لذا از شرکت‌های خدمات‌دهنده باید خواسته شود تا این ایستگاه‌ها را ارزیابی و تعمیر کنند. از سویی دیگر، باید با توسعه لوکال-سنسور که نیازمند ایجاد ایستگاه مستقل نیست، می‌توان در نقاط آلاینده این سنسورها نصب شود تا میزان آلایندگی مشخص شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از اقدامات کوتاه‌مدت را ایجاد جایگاه سوخت، با بنزین یورو4 و یورو5 برای خودروهای سنگین عنوان کرد و گفت: «یکی از آلاینده‌ترین مسائل، خودروهای سنگینی است که روزانه وارد شهر می‌شوند، در گفتگو با مدیر مرکز پایش تهران عنوان شد که اگر سوخت آنها به یورو4 و به یورو5 تغییر کند، قطعا از میزان آلایندگی این خودروها کاسته خواهد شد. لذا به شرکت پالایش نفت اصفهان، نامه نوشتم تا این نوع بنزین و جایگاه سوخت متناسب با آن در اطراف شهر اصفهان ساماندهی شود.»

از دیگر اقدامات کوتاه‌مدتی که دکتر طغیانی به آن اشاره کردند انتقال داده‌های آنلاین مراکز صنعتی به محیط زیست و بررسی صحت و سقم این داده‌هاست: «ما باید با صنایعی که گزارش نمی‌دهند برخورد کنیم تا ملزم به ارائه گزارش باشند. اما از سوی دیگر باید به داده‌هایی که اعلام می‌شود اطمینان پیدا کنیم. متاسفانه گزارش‌های غلطی گاهی ارائه می‌شود که باید محیط زیست با دقت بیشتری به صحت این اطلاعات دست پیدا کند. لذا طی نامه‌ای از محیط زیست خواستیم این موارد را پیگیری کنند.»

در ابتدای جلسه، آقای میریان، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان پیچیدگی موضوع آلودگی عنوان کرد: «صنایع و مشاغل زیادی در خصوص آلودگی هوا درگیر این ماجرا هستند که حل و رفع مشکل هرکدام کار سختی است. در حوزه صنایع؛ مسئله بنزین، سوخت پالایشگاه‌ها، شرکت فولاد مبارکه، صنایع نساجی و سنگ درگیر ماجرا هستند. در حوزه حمل‌ونقل، بحث ترافیک شهری، آلودگی خودروهای سنگین، دود موتورسیکلت‌ها و… حائز اهمیت است. شهرک‌های مختلف صنعتی در اطراف شهر اصفهان آلودگی تولید می‌کند. بنابراین بررسی هرکدام از این موارد کار جداگانه و سختی است که در آلودگی شهر موثرند.»

ایشان در ادامه بیان کردند که به سه نوع دستور کار نیاز داریم: «مسائل و موضوعاتی که باید از تهران پیگیری شود باید جداگانه فهرست شود. موضوعات استان اصفهان باید دستور کار متفاوتی داشته باشد و همچنین پیگیری صنایع کوچک و بزرگ دستور کار مجزایی است که باید فهرست شده و بررسی شود.»

مهندس کوشافر، دبیر کارگروه آلودگی هوا با تایید صحبت‌های آقای میریان گفت: «آنچه مورد تاکید دکتر طغیانی بوده، آماده کردن فهرست اقدامات و راهکارها برای شروع کار است. اولویت ایشان هم کارهای کوتاه‌مدت است. البته در کنار کارهای کوتاه مدت، باید به دنبال اقدامات بلندمدت باشیم تا از همین الان آغاز شود تا در چند سال آینده نتیجه بدهد.»

کوشافر گفت: «یکی از کارهایی که در جلسه گذشته مقرر شد انجام شود، احصاء مشاغل آلاینده و برخورد رسمی سازمان‌های مربوطه با این مشاغل بود. الان برخی از این مشاغل مشخص شده که باید گزارش آن ارسال شود.»

آقای میریان با اشاره به لزوم افزایش فضای سبز شهری گفت: «اگرچه سهم فضای سبز در کاهش آلودگی(به‌خصوص در زمستان) کم است اما ازجمل اقداماتی است به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند اثرگذار باشد. به‌ویژه آن که با ایجاد فضای سبز در محدوده کارخانه‌های شهری، تاحدی از میزان آلایندگی آن کارخانجات جلوگیری می‌شود.»

آقای چه‌گونی، کارشناس محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی، در این جلسه عنوان کرد: «باید به تقسیم بندی اولویت‌ها، شرایط اضطرار را اضافه کنیم تا سریعتر کارهای ضروری انجام شود. از سوی دیگر باید از محیط زیست بخواهیم براساس قانون هوای پاک اقدامات و کارهایی که در اولویت آنهاست را ارسال کنند و در جلسه بعد پیرامون آن صحبت شود.»

در پایان جلسه مقرر شد، هر کدام از افراد حاضر در جلسه، فهرستی از اقدامات اضطراری، کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت؛ در سه سطح محلی، استانی و ملی؛ با تعیین اولویت‌ها آماده کنند و درجلسه بعد از میان فهرست هرکدام از اعضا، فهرست اقدامات نهایی تهیه و آماده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *