آخرین اخبار
طغیانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب:

باید در حوزه نشر الکترونیک بیشتر کار کنیم

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نسل ما با کاغذ و فیزیک کتاب ارتباط برقرار می‌کرد، اما نسل جدید با تلفن همراه و تبلت ارتباط بهتری دارد. به نظرم باید در حوزه نشر الکترونیک بیشتر کار کنیم.
اشتراک گذاری
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد مطلب : 3763

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا ردیف بودجه معینی برای نمایشگاه کتاب در مجلس تعیین نمی‌شود، اظهار کرد: در مورد این موضوع با دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته پیشنهاد یک درصد هزینه شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی مبنی بر صرف بودجه در نهادهای فرهنگی را داشتیم، اما ترتیب آن به‌گونه‌ای بود که عملی نمی‌شد. حتی امسال روند آن تغییر کرده و فکر می‌کنم عملی‌تر شده باشد. البته شاید نیاز باشد، برای اجرایی‌تر شدن کار اصلاحاتی در این حوزه صورت بگیرد تا شاهد یک تجربه جدید باشیم.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه در این تجربه جدید مبلغ قابل توجهی به حوزه‌های فرهنگی تزریق می‌شود، گفت: شاید در این شرایط اقتصادی کشور که حوزه‌های اقتصادی با کاهش تخصیص بودجه مواجه هستند، با یک مسیر متفاوت جلو برویم. البته نمایشگاه کتاب در بعضی سال‌ها ردیف بودجه هم داشته است.

به گفته طغیانی، در یکی دو سال اخیر نگاه سازمان برنامه این بوده که ردیف‌های پراکنده را جمع و ذیل ردیف دستگاه تخصصی تعریف کند تا به دستگاه اختیار دهد‌‌.

اگر بودجه کاهش یابد اصلاح می‌کنیم

وی در ادامه تاکید کرد: این موارد به این معنا نبوده که ردیف بودجه‌ها حذف شود. در این یکی دو سال اخیر ردیف مجموعه‌ها، زیر دستگاه اصلی تجمیع شده است. اما اگر در این رویدادهای فرهنگی کاهشی رخ داده باشد قابل اصلاح است.

نماینده مردم اصفهان با اعلام اینکه در چند سال اخیر در کمیسیون بودجه حضور داشته، یادآوری کرد: اگر گزارشی دال بر کاهش ردیف بودجه یا کاهش منابع دریافت می‌کردیم، در راستای اصلاح عمل می‌کردیم، اما چنین گزارشی نداشتیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تاثیر بالای نمایشگاه در گردش مالی فرهنگی کشور گفت: قطعا بخش زیادی از گردش مالی حوزه نشر در نمایشگاه بین‌المللی انجام می‌شود. اما به نظرم نمایشگاه برای تغییر و تاثیر فرهنگ کتابخوانی در جامعه کافی نیست.

طغیانی با اشاره به اینکه اگرچه جامعه بزرگی داریم، اما اعداد و ارقام کمی از حوزه نشر و مطالعه دریافت می‌کنیم، ادامه داد: این اتفاق به‌ویژه در سال‌های اخیر که با کاهش قدرت خرید مردم مواجه شدیم مشهود است. حوزه فرهنگی و تفریحی از حوزه‌هایی هستند که از سبد هزینه‌های خانوار حذف شده‌اند.

او گفت: حوزه نشر الکترونیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای کتاب کاغذی و کاهش هزینه‌های فرهنگی خانواده‌ها باشد. البته نسل ما با کاغذ و فیزیک کتاب ارتباط برقرار می‌کرد، اما نسل جدید با تلفن همراه و تبلت ارتباط بهتری دارد. به نظرم باید در حوزه نشر الکترونیک بیشتر کار کنیم. چون در این مسیر هزینه‌های چاپ و غیره حذف می‌شود و کتاب با هزینه کمتری به دست مخاطب می‌رسد. البته به این معنا نیست که حوزه نشر کاغذی را رها کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *