آخرین اخبار

راه‌حل رفع بحران فرونشست اصفهان فقط در جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با روش‌های سرپایی نظیر تغذیه مصنوعی آبخوان نمی‌توان پدیده فرونشست را در اصفهان کنترل کرد. راه‌حل رفع بحران فرونشست اصفهان فقط در جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب خلاصه می‌شود.
اشتراک گذاری
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد مطلب : 3730

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت فرونشست زمین در اصفهان اظهار کرد: مهم‌ترین پیامد فرونشست زمین را می‌توان در آثار زیان‌بار زیست محیطی آن دید؛ به دنبال اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی و افت سطح آب زیرزمینی، بافت اسفنجی آبخوان‌های زیرزمینی دچار تراکم شده و از بین می‌رود و در نهایت آبخوان استعداد ذخیره و انتقال آبی خود را از دست داده و در نهایت به مرگ آبخوان‌ها منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرونشست زمین در نهایت منجر به آسیب دیدگی تمامی مستحدثات سطحی و زیرسطحی به صورت ترک خوردگی در ساختمان و گسیختگی شریان‌های حیاتی و آسیب‌دیدگی حمل و نقلی و سایتهای تاریخی و فرهنگی می‌شود، افزود: در حال حاضر موضوع فرونشست در کشور فاقد یک مرجع مورد وثوق واحد است و شاید تغیین متولی برای این موضوع بتواند دستیابی به اهداف مد نظر در کنترل و مقابله با این پدیده را هموارتر کند.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: از سوی دیگر بحث بودجه مورد نیاز این موضوع را که تا کنون مغفول بوده است مورد توجه قرار گیرد و از طرفی بیان دستگاه‌ها همگرایی ایجاد شود. با همین اهداف قصد داریم پیش نویس قانون فرونشست را در مجلس به نتیجه برسانیم.

طغیانی اوضاع فرونشست را در کلانشهر اصفهان اسفبار دانست و افزود: با روشهای سرپایی نظیر تغذیه مصنوعی آبخوان نمی‌توان پدیده فرونشست را در اصفهان کنترل کرد. راه‌حل رفع بحران فرونشست اصفهان فقط در جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب خلاصه می‌شود.

وی بیان کرد: ریاضت آبی نیازمند قانون است تا کل کشور هم‌راستا با این سیاست عمل کنند. اگرچه موانعی در مقابل اجرای سخت‌گیرانه ریاضت آبی است اما منابع آب کشور باید بر اساس ظرفیت اکولوژیک بازتخصیص پیدا کنند تا شاهد جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب باشیم و به روند تدریجی کنترل فرونشست در اصفهان امیدوار شویم.

 

عکس از: محسن هیئتیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *