آخرین اخبار
طغیانی:

برای اتصال دانشگاه و حوزه اجرا به اندیشکده‌ها نیاز داریم / جای خالی اندیشکده‌ها در نظام تصمیم‌گیری حس می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در کشور برای سیاستگذاری نیاز به حدهای میانی داریم، برای اتصال دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی به حوزه اجرا، سیاستگذاری، صنعت و میدان به اندیشکده‌ها نیاز داریم، به عبارت دیگر اتصال دانشگاه و حوزه اجرا در اندیشکده‌ها اتفاق می‌افتد.
اشتراک گذاری
۰۸ دی ۱۴۰۲
کد مطلب : 3615

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه (پنجم دی ماه 1402) در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا اوایل سال 1401، 199 مرکز آموزش عالی در استان شامل 5 مرکز دولتی، 22 مرکز غیرانتفاعی، 9 مرکز آموزش عالی آزاد، 12 مرکز فنی حرفه‌ای، 38 مرکز پیام نور و 28 واحد دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

وی افزود: همچنین 9900 دانشجوی دکتری و 35 هزار و 800  دانشجوی کارشناسی ارشد در استان وجود دارد و سه هزار و 539 عضو هیئت علمی نیز در حال فعالیت پژوهشی نیز هستند. این به معنای یک ظرفیت بالای بالقوه پژوهشگر در استان است.

طغیانی گفت: به عبارت دیگر حدود 45 هزار پایان نامه توسط این تعداد دانشجو نوشته خواهد شد و قرار است مسائل استان و ملی را برطرف کنند. معتقدیم این ظرفیت ملی در استان، در کشور بی نظیر است. مسائلی مانند آب ، آلودگی هوا، حاشیه نشینی مهاجرت و اتباع، هنر و میراث فرهنگی، صنعت، حمل و نقل در استان وجود دارد که هر کدام زیرمجموعه‌های بسیاری دارند و تا زمانی این مسائل به همراه زیرمجموعه‌های آنها برطرف نشوند، مشکل ما در حکمرانی برطرف نخواهد شد. تا زمانی که در زمینه آب، حقابه‌ها به طور دقیق تعریف و مصرف کنندگان این آب مشخص نشوند نمی‌توان مسئله بین رشته‌ای آب را رفع کنیم.

وی با اشاره به مسئله آلودگی هوا در استان ادامه داد: در طول زمان 35 شهرک صنعتی و واحد بزرگ صنعتی و کانون آلاینده پیرامون شهر اصفهان شکل گرفته و هر کدام سهمی در آلودگی هوای شهر اصفهان دارند. 400 کوره آجرپزی در استان وجود دارد که 300 واحد آن چسبیده به شهر اصفهان است. اگر بخواهیم مسئله آلودگی را برطرف کنیم باید به سراغ صنعت، شناسایی و شفافیت دقیق کانون‌های آلاینده برویم. همچنین باید به مباحث قاعده گذاری و حقوقی موضوع آلودگی ورود کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در هر جلسه‌ای که در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود، اگر دید علمی داشته باشیم ده‌ها مسئله از آن جلسه استخراج می‌شود که نیاز است برای رفع آنها اقدام علمی و پژوهشی دقیق صورت گیرد.

طغیانی با اشاره به مسائل مختلف بودجه‌ای اظهار کرد: به عنوان مثال در بودجه 1402 از منابع تبصره 14 مبلغ 70 همت برای خریداری 7 میلیون تن گندم در نظر گرفته شده بود، امسال با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، این عدد به حدود 120 همت افزایش پیدا کرد و باید برای این 50 همتی که اضافه شده منبع در نظر گرفت. البته اگر نرخ خرید تضمینی گندم افزایش پیدا نمی‌کرد، کشاورزان برای کاشت گندم اقدام نمی‌کردند. از طرف دیگر اگر نرخ خرید گندم افزایش پیدا کند، منابع لازم برای خرید تضمینی به مسئله تبدیل خواهد شد. بنابراین هر روز در کشور با انواع مسائل دوگانه مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: بنابراین امروز در کشور برای سیاستگذاری نیاز به حدهای میانی داریم، برای اتصال دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی به حوزه اجرا، سیاستگذاری، صنعت و میدان به اندیشکده‌ها نیاز داریم، به عبارت دیگر اتصال دانشگاه و حوزه اجرا در اندیشکده‌ها اتفاق می‌افتد. اندیشکده‌ها پایان نامه نمی‌نویسند و کار علمی نمی‌کنند بلکه گزارش سیاستی می‌نویسند ولی مبانی علمی گزارش سیاستی خود را به دانشگاه‌ها واگذار می‌کنند و خروجی حاصل را به دستگاه‌های حاکمیتی ارائه می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این حلقه میانی یعنی اندیشکده‌ها در مدیریت محلی، استانی و ملی مفقود است اضافه کرد: به همین منظور با کمک وزیر علوم، مدیران دانشگاه اصفهان و سایر مدیران اولین اندیشکده حکمرانی در دانشگاه تاسیس شد اما این اقدام نیز کافی نیست. نیاز است تک تک مسائل کشور در جامعه دانشگاهی تبدیل به نگاه‌های اندیشکده‌ای شود و به نوعی باید حلقه میانی بین اجرا و علم باشیم. اگر این حلقه‌های میانی شکل نگیرند و تقویت نشود، مشکلات و مسائل در کشور باقی خواهد ماند، چون برطرف کردن این مسائل نیاز به نگاه عمیق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *