آخرین اخبار
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون جهش تولید دانش بنیان از توقعات فعالان این حوزه جلوتر بود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان از توقعات فعالان این حوزه چند گام جلوتر بود و سعی کرد بضاعت محدود کشور را پای کار بیاورد.
اشتراک گذاری
۰۱ دی ۱۴۰۲
کد مطلب : 3607

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب و کار که روز گذشته (۳۰ آذرماه ۱۴۰۲) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در مجلس یازدهم انجام شد، قانون جهش تولید دانش بنیان بود. این قانون از توقعات فعالان این حوزه چند گام جلوتر بود و سعی کرد بضاعت محدود کشور را پای کار بیاورد.

وی افزود: در برنامه هفتم ارزش افزوده زیادی غیر از یک سری اهداف و نقاطی که قرار بود برنامه به آن برسد تعیین نشد و نتوانستیم ارزش افزوده‌ای فراتر از آن چیزی که در قانون جهش تولید دانش بنیان بود اضافه کنیم.

طغیانی گفت: تعداد شرکت‌ها در ماده ۹۳ برنامه هفتم پیش بینی شده که قرار است به ۳۰ هزار شرکت برسد، اکنون حدود ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و قرار است در برنامه هفتم تعداد این شرکت‌ها با رشد بیش از سه برابری به ۳۰ هزار شرکت برسد.

وی ادامه داد: سه برابر شدن این تعداد با الزاماتی همراه است که در قانون جهش تولید دانش بنیان پیش‌بینی شده است. هدف دیگر سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی است‌ و در این خصوص مقرر شد تا سرمایه صندوق ۱۵ برابر شود. منبع این افزایش سرمایه در قانون جهش تولید دانش بنیان نیم درصد عوارض صادراتی کالاهای خاک و نیمه خام تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: هدف دیگر رتبه صادرات با فناوری بالا در منطقه است و مقرر شده تا از این نظر به رتبه دوم برسیم. فروش کالاهای دانش بنیان و وزن آن در تولید ناخالص داخلی نیز قرار است ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

طغیانی اظهار کرد: تمامی این موارد در چارچوب قانون جهش تولید دانش بنیان وضع شده و مهم‌ترین اقدامی که در این قانون صورت گرفته، اعتبار مالیاتی است. اعتبار مالیاتی در آیین نامه دولت کمی سختگیرانه مصوب شد تا از تخلفات جلوگیری کند که به نظر بنده نیازی به این مقدار سختگیری نبود.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارشی که در کمیسیون اقتصادی ارائه شد، قراردادهای مربوط به اعتبار مالیاتی تا سال ۱۴۰۱، ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. در استان اصفهان این عدد ۷۰ میلیارد تومان بود که به نظر می‌رسد مقداری از قراردادها نادیده گرفته شده است، ظرفیت اعتبار مالیاتی در سال نیز ۲۰ همت در نظر گرفته شده است. در برنامه هفتم مقرر شد تا تمامی تخفیفات مالیاتی نهایتا تا ۵۰ درصد باشد که مجلس حوزه دانش بنیان را از این بند استثنا کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: شرکت‌های دانش بنیان در مورد بیمه پیمان گلگی داشتند که در تبصره یک ماده ۹۶ برنامه هفتم پیش بینی شد تا ضرایب برای دانش‌بنیان‌ها اعمال نشود. البته تمامی ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان هنوز اجرا نشده است، البته ایرادات این قانون نیز مشخص شده و قطعا در خصوص اصلاح آنها اقدام خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *