آخرین اخبار
طغیانی:

رصد و پایش مستمر، گره آلودگی هوای اصفهان را باز می‌کند / جریمه ۷ میلیونی ذوب آهن با ۴۰ مورد تخلف آلایندگی!

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام جدی دیگر که گره آلودگی هوای اصفهان را باز می‌کند رصد و پایش مستمر آلودگی هوا است، در این زمینه دانش بنیان‌ها در شهرک علمی و تحقیقاتی توانایی رصد و پایش آلودگی با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای را دارند.
اشتراک گذاری
۱۶ آذر ۱۴۰۲
کد مطلب : 3573

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با مردم اصفهان اظهار کرد: متاسفانه چند دهه است که آلودگی مهمان ناخوانده اصفهان شده و مشکلات عدیده‌ای مخصوصا در ایامی که با سکون هوا مواجه هستیم به وجود آورده است.

وی افزود: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی ۱۵.۵ درصد مرگ و میر افراد بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ در اصفهان بر اثر آلودگی بوده ( ۱۳۹۳ مورد ) و متاسفانه سال به سال در حال افزایش است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آلودگی هوای اصفهان صنعتی است یا بر اثر حمل و نقل است؟ گفت: متاسفانه پیرامون اصفهان را صنعت فرا گرفته و ترانزیت جنوب به شمال ماشین‌های سنگین نیز از اصفهان انجام خواهد شد. بر اساس آخرین مطالعه علمی سهم منابع ثابت در آلودگی هوا ۵۵ درصد و ۴۵ درصد نیز سهم منابع متحرک اعلام شده که بخشی از این ۴۵ درصد تردد خودروهای سنگین به منظور حمل و نقل بار و کارکنان صنایع است.

طغیانی ادامه داد: بنابراین سهم صنعت در آلایندگی اصفهان ویژه است، متاسفانه روزهای ناسالم ما از تهران بیشتر و روزهای پاک ما کمتر از پایتخت کمتر شده، بنابراین باید برای صنایع و حمل و نقل صنعتی فکری ویژه کرد.

وی با بیان اینکه پیرامون شهر اصفهان ۳۵ شهرک صنعتی ( هرکدام ۳۰۰ الی ۴۰۰ واحد) و کانون آلاینده بسیار بزرگ داریم، اظهار کرد: علاوه بر این واحدهای تولیدی بسیار بزرگ مانند پالایشگاه، ذوب آهن، فولاد مبارکه، سیمان سپاهان و اصفهان و سایر، همچنین مناطق صنعتی چسبیده به شهر اصفهان مانند منطقه صنعتی دولت آباد وجود دارد که ۳۰۰ کوره آجرپزی در این منطقه فعالیت می‌کنند که به شدت آلاینده هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰۰ واحد صنعتی بدون مجوز نیز اطراف اصفهان فعالیت می‌کنند که برخی از این واحدها ریخته گری و به شدت آلاینده هستند. در کنار صنعت، حمل و نقل سنگین صنعتی برای کارگران و مواد اولیه و محصولات نیز وجود دارند.

طغیانی در پاسخ به این پرسش که چرا این وضعیت به وجود آمده است؟ گفت: چند دهه است که بدون توجه به ملاحظات آمایشی در اصفهان، صنعت اطراف این کلانشهر مستقر شده است، متاسفانه ۸۰ درصد صنعت اصفهان در حدود ۸ درصد مساحت استان متمرکز شده‌ که عدد بسیار بالایی است، این عوامل وضعیت آلایندگی اصفهان را اشباع کرده‌اند و برخی صنایع هم سهم بزرگتری دارند.

وی افزود: هفته گذشته در جلسه مجمع نمایندگان در خصوص واحد کک سازی ذوب آهن به مدیرعامل این شرکت تذکر جدی داده شد، متاسفانه بر اساس گفته مسئولان محیط زیست لنجان، ۸۵ درصد آلودگی این منطقه به دلیل فعالیت ذوب آهن منتشر خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مشکل دیگر، منفعت طلبی و سودجویی تولیدکنندگان در صنعت است، هیچ شخصی در کشور مخالف تولید و صنعت نیست اما صنعتی که محیط زیست و مردم اطراف خود را به رسمیت بشناسد و آنها را نابود نکند. متاسفانه نمی‌توان اسم فعالیت کوره آجرپزی که در وضعیت هوای ناسالم در اصفهان به صورت آلاینده به کار ادامه می‌دهد تولید و خدمت به مردم گذاشت، این عمل نابود کردن زندگی عموم و خیانت به مردم است.

طغیانی گفت: مسئله بعدی عدم رصد، سنجش و پایش آلایندگی است، متاسفانه در اصفهان با ۹ هزار واحد صنعتی، تنها یک واحد سنجش متحرک آلودگی هوا در محیط زیست وجود دارد. آیا این یک دستگاه توانایی نمونه برداری از تمامی این واحدهای صنعتی برای ارسال به محاکم قضایی و تشکیل پرونده را دارد؟!

وی ادامه داد: نکته آخر این است که احکام قضایی بازدارنده در خصوص واحدهای آلاینده نیز صادر نشده است. قانون هوای پاک در مواد متعددی تکلیف آلودگی هوا و متخلفان را به ویژه در مواد ۱۱ و ۱۲ مشخص کرده و تکالیفی وضع کرده است. متاسفانه در ۱.۵ سال سنجش و رصد ذوب آهن با بیش از ۴۰ مورد آلایندگی ثبت شده در واحد کک سازی و گندله سازی و …، تنها ۱۸ اخطار و ۳ پرونده قضایی تشکیل شده که یکی از این پرونده‌ها تبرئه، برای پرونده دیگر جریمه ۷ میلیون تومانی تعیین شده و پرونده سوم نیز در دست بررسی است. اگر با این واحدهای آلاینده برخورد بازدارنده نشود آنها به فعالیت‌های مخرب خود ادامه خواهند داد، بنابراین رصد و پایش واحدهای صنعتی پیش زمینه برخورد بازدارنده با واحدهای آلاینده است.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آلودگی و تولید به هم گره خورده است اظهار کرد: برخی از این واحدهای آلاینده به بهانه تولید به فعالیت آلاینده خود ادامه می‌دهند، همه جای دنیا تولید انجام می‌شود و برای همه محترم است، ما هم معتقد هستیم که تولید باید ادامه پیدا کند اما توجیه آلایندگی واحدهای صنعتی با تولید عذر بدتر از گناه است .

طغیانی گفت: نکته دیگر عدم اولویت محیط زیست در توسعه اصفهان است، در این مورد مدیران باید اولویت را به محیط زیست بدهند و به سمت تولیدات با ارزش افزوده بالا حرکت کنند. مورد دیگر لزوم استمرار اقدامات است، به عنوان مثال اگر مقطع کنونی آلودگی هوا به اتمام رسید، مطالبه گران نباید از مطالبه خود عقب نشینی کنند و باید به صورت مستمر در طول سال برای آن اقدام شود، به عبارت دیگر نباید تنها در مواقع بحرانی مطالبه شود بلکه باید در سرتاسر سال باشد.

وی افزود: عدم انسجام اقدامات و همکاری نکردن دستگاه‌های مرتبط یکی دیگر از مشکلات است. شرکت گاز وظیفه داشت ابتدای آذرماه گاز کوره‌های آجرپزی را قطع کند اما متاسفانه بیش از نیمی از این واحدها در حال فعالیت هستند و شبانه از خجالت هوای اصفهان در می‌آیند! مشکل دیگر منابع مالی است، متاسفانه منابع مالی مناسبی در خصوص آلودگی‌ها دیده نشده است و علیرغم دریافت عوارض آلایندگی از واحدهای صنعتی، هنوز یک سامانه رصد و پایش کارآمد در اصفهان نداریم و مشخص نیست این منابع در چه محلی هزینه می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به اینکه گلوگاه‌های وضعیت کنونی اصفهان چیست؟ گفت: گلوگاه اول کمبود گاز در کشور است، متاسفانه در کشور بدون اینکه منبعی تعریف شود برای صنایع سهمیه گاز توزیع شده است، صنایع بی شماری مانند نیروگاه و کارخانه‌های سیمان در نقاط مختلف اصفهان احداث شده و در فصل سرما به دلیل محدودیت مصرف گاز، این واحدها به سراغ مصرف مازوت خواهند. البته هنوز خبری در مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری نیست اما متاسفانه سیمان سپاهان مازوت سوزی را شروع کرده است.

طغیانی ادامه داد: گلوگاه دیگر انتقال صنایع است که به علت هزینه‌بر بودن آن به سختی انجام خواهد شد، گلوگاه دیگر مستندسازی تخلفات است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای بهبود وضعیت کنونی چه اقداماتی باید انجام شود؟ گفت: انتقال صنایع آلاینده در قانون هوای پاک نیز وجود دارد، طبق این قانون کوره‌های آجرپزی آلاینده و سنتی باید منتقل می‌شدند اما صنف و اتحادیه‌های مربوطه با این امر مخالفت خواهند کرد. کوره‌های آجرپزی باید منتقل شوند و فعالیت این واحدها چسبیده به اصفهان هیچ توجیهی ندارد.

نماینده مردم اصفهان اظهار کرد: انتقال واحدهای کک سازی و گندله سازی ذوب آهن باید به جد اتفاق بیفتد، انتقال ریخته گری‌ها نیز مورد دیگر است که برای این واحدها در شهرک صنعتی بزرگ در حال جانمایی هستند. در نهایت جا‌به‌جایی نیروگاه منتظری و اصفهان است که وزارت نیرو در این خصوص مقاومت می‌کند.

طغیانی ادامه داد: اقدام جدی دیگر که گره آلودگی هوای اصفهان را باز می‌کند رصد و پایش مستمر آلودگی هوا است، در این زمینه دانش بنیان‌ها در شهرک علمی و تحقیقاتی توانایی رصد و پایش آلودگی با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای را دارند.

وی افزود: مدیریت آلایندگی در شهرک‌های صنعتی باید توسط شرکت شهرک‌های صنعتی اتفاق بیفتد و این شرکت نباید تنها در فروش زمین به تولیدکنندگان فعال باشند. برخورد جدی سازمان صمت استان با واحدهای بدون مجوز یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام شود. در نهایت توجه به الزامات آمایش سرزمینی باید در دستور کار جدی مدیران قرار گیرد

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه اگر به الزامات آمایش سرزمینی توجه جدی می‌شد اکنون مشکلات کمتر بود تصریح کرد: احداث منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در ۳۵ کیلومتری اصفهان چه معنایی دارد؟ در خصوص غیراستاندارد و مخرب بودن احداث این منطقه ویژه نامه‌های متعددی به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است. متاسفانه در شمال اصفهان نیز این مشکل وجود دارد و متاسفانه بدون مجوز در پالایشگاه اصفهان توسعه ایجاد می‌کنند که قطعا این موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *