آخرین اخبار

آیا مجلس در راس امور است؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از این‌جهت مجلس در راس امور است که حتی رای اعتماد به وزرای دولت‌ و برکناری و استیضاح وزرای دولتی که رییس جمهور آن هم با رای مردم بر سر کارآمده بر عهده مجلس است.
اشتراک گذاری
۱۰ آذر ۱۴۰۲
کد مطلب : 3560

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در برنامه میز دموکراسی دانشگاه اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس در راس امور است یا خیر؟ اظهار کرد: جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران واقعا در راس امور دیده شده است، اما به شرط اینکه این جایگاه و ساختار در هر دوره توسط نمایندگان پاس داشته شود. با اصطلاح به شرط اینکه حرمت امامزاده را متولی نگه دارد!

وی افزود: از این‌جهت مجلس در راس امور است که حتی رای اعتماد به وزرای دولت‌ و برکناری و استیضاح وزرای دولتی که رییس جمهور آن هم با رای مردم بر سر کارآمده بر عهده مجلس است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قانون گذاری مجلس نقش اول را دارد، حتی روی آیین نامه‌هایی که به موجب قانون توسط دولت نوشته می‌شود نظارت می‌کند، بنابراین مجلس قانون گذار و ناظر بر اجرای قانون است.

طغیانی ادامه داد: بخشی از حفظ حرمت مجلس به فرآیند درست انتخاب نمایندگان و فرآیندهای حاکم بر قانون گذاری و نظارت در آیین نامه داخلی و در نهایت هم عملکرد تک تک نمایندگان است.

وی اضافه کرد: متاسفانه تک مجلسی هستیم، به معنای اینکه هرآنچه که در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، فیلتر دیگری به جز شورای نگهبان، آن هم با نگاه سلبی از نظر تطبیق با قانون اساسی و شرع مقدس، وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال‌های اخیر نوعی از ساختار نظارت بر مصوبات مجلس ایجاد شد آنهم در زمینه تطبیق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام؛ که هیأتی با تعیین رهبری معظم انقلاب بر مصوبات از نظر تطبیق با سیاست های کلی شکل بگیرد.

طغیانی گفت: متاسفانه هنوز این ساختارها با نواقصی که در اجرا داشته نتوانسته رضایتمندی مناسبی در سیاست گذاران داشته باشد. برای نمونه قانون الزام به ثبت رسمی اسناد که در دوره قبل به تصویب مجلس رسید در همین ساختارهای قانون گذاری به دام افتاده و اجرایی نشود.

وی افزود: علاوه بر مشکلات فرآیند تقنین، مشکلات اجرای قوانین نیز مساله مهمی است. گاهی گفته می شود که مصوبات مجلس بعضا اجرایی نیست در حالیکه در جریان تدوین و بررسی طرح ها و لوایح در مجلس بلااستثنا نمایندگان دولت و دستگاه‌های اجرایی و حتی نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند، به همین علت قوانین با در نظرگیری اجرایی شدن آنها تصویب می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: مسأله مهم این است که مجلس نقش مهمی در انتخاب های عمومی دارد. یعنی باید برای نحوه استفاده از امکانات و منابع عمومی برای رسیدن به اهداف کشور و انتظارات مردم تصمیم بگیرد. کیفیت این تصمیمات و انتخاب هاست که تکلیف توسعه و پیشرفت کشور را رقم می زند و یا آنرا دچار مشکل می کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: اکنون برنامه هفتم توسعه تمام شد. این برنامه مجموعه‌ای از انتخاب‌های عمومی و تصمیمات مهم برای اداره کشور بود اما وقتی در مورد کیفیت آن بخواهیم اظهار نظر کنیم می‌توان به عنوان یک کارشناس گفت بد نبود اما برنامه توسعه با کیفیتی هم نبود!

وی افزود: حکمرانی و تدبیر امور در زمینه های مختلف از جمله حکمرانی آب که حاصل قانون گذاری‌ها و اجرای قوانین است عملا به بحران های مختلف انجامیده ، خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها در کشور و فرونشست شدید زمین در برخی مناطق از جمله اصفهان برآیند همین حکمرانی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان گفت: قطعا حضور مردم در انتخابات و مشارکت در انتخاب اشخاص واقعا کارشناس و دانا به مسائل کشور و نحوه انتخاب‌های عمومی و حکمرانی خوب در امور مختلف گام اولی است که می‌توان برای حل مسائل کشور برداشت.

در این نشست مهدی طغیانی در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی روز با دانشجویان به گفت‌وگو پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *