آخرین اخبار

پیشنهاد دکتر طغیانی برای کاهش آلودگی هوا / استفاده از فناوری برای رصد و پایش واحدهای آلاینده

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش حجم آلاینده و شناسایی دقیق و مستند و برخورد با واحدهای آلاینده پیشنهاد رصد ماهواره‌ای و هوایی با استفاده از پهپاد و لیزر داده شد تا بلافاصله در صورت تخلف به صورت مستند با واحد مذکور برخورد قضائی صورت گیرد.
اشتراک گذاری
۲۳ آبان ۱۴۰۲
منبع : مهر
کد مطلب : 3540

مهدی طغیانی اظهار کرد: متأسفانه تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به علت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته زودتر اتفاق افتاده و به نیمه‌های آبان ماه کشیده است، این در حالی است که هنوز خبری از مازوت سوزی در اصفهان نیست.

وی افرود: شاهد هستیم که برخی منابع آلودگی هوا را غالباً به وسایل نقلیه اختصاص می‌دهند در صورتی که وزن این عامل در آلودگی هوا کمتر از مقداری است که اعلام می‌شود، البته این جمله بیانگر آن نیست که وسایل نقلیه آلاینده در آلودگی هوا نقشی ندارند و قطعاً در هوای ناسالم کنونی مؤثر هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناگفته نماند که برای رفع مشکل نیز مجوز خرید پنج هزار اتوبوس نو و کم مصرف برای شهرداری اصفهان اخذ شد، برای کاهش بیشتر آلایندگی خودروهای سنگین نیز اقدام به توزیع سوخت یورو ۵ در جایگاه‌های اطراف اصفهان شد.

طغیانی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالیان اخیر و بر اساس اعلام مراکز علمی، صنعت بدون مطالعات زیست محیطی در شعاع کمتر از ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان گسترش پیدا کرده است، این صنایع برای تولید و فروش محصولات خود نیازمند تردد خودروهای سنگین هستند که این مهم آلودگی هوا را تشدید خواهد کرد. هم اکنون ۲۵ شهرک صنعتی با تولیدات اغلب آلاینده در اطراف اصفهان مشغول به فعالیت هستند، با اینکه هوای اصفهان اغلب روزهای سال ناسالم است اما آثار این پدیده در فصول سرد سال بیشتر نمایان خواهد شد.

وی اضافه کرد: همانگونه که پیشتر اعلام کردم به نظر می‌رسد اجرا نشدن قانون در برخورد بازدارنده با واحدهای آلاینده نیز موجب شده تا ۲.۵ میلیون نفر از شهروندان اصفهان در جدول مندلیف تنفس کنند و متأسفانه موجب شده تا زیان ناشی از گسترش صنعت برای مردم اصفهان بیشتر از نفع آن باشد. متأسفانه چون میزان آلایندگی برای سازمان محیط زیست شفاف نیست به همین علت غالباً پرونده‌ای برای متخلفان تشکیل نخواهد شد یا اگر هم تشکیل بشود به دلایل عدم وجود اطلاعات و داده‌ها در تکمیل مدارک و مستندات یا جریمه‌ای لحاظ نمی‌شود یا در دستگاه قضائی رد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای کاهش حجم آلاینده و شناسایی دقیق و مستند و برخورد با واحدهای آلاینده پیشنهاد رصد ماهواره‌ای و هوایی با استفاده از پهپاد و لیزر داده شد تا بلافاصله در صورت تخلف به صورت مستند با واحد مذکور برخورد قضائی صورت گیرد.

طغیانی اظهار کرد: با توجه به اینکه در اصفهان شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده ابزارهای مذکور فعالیت می‌کنند و منابع مالی در خصوص مقابله با آلودگی هوا در استان نیز پیش بینی شده می‌توان از این راهکار استفاده کرد اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مجموع این عوامل دست به دست هم داد تا در ساعت ۲۳ شب گذشته _بیست و دوم آبانماه_ شاخص کیفیت هوا با عدد ۲۵۱ در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *