آخرین اخبار
طغیانی در سفر یک روزه به شرق اصفهان:

پیگیر خروج ورزنه از بن بست مواصلاتی هستیم / اقدامات قابل توجهی برای کاهش بارگذاری بر زاینده‌رود صورت گرفت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری مشکلات مردم شرق اصفهان روز گذشته _چهارشنبه دهم آبانماه ۱۴۰۲_ به ورزنه سفر کرد.
اشتراک گذاری
۱۱ آبان ۱۴۰۲
کد مطلب : 3471

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته _ چهارشنبه دهم آبانماه ۱۴۰۲_ به منظور بررسی وضعیت و مشکلات منطقه شرق اصفهان، به ورزنه سفر کرد. مهدی طغیانی در ابتدای این سفر با حضور در جمع مسئولان این شهرستان درباره مشکلات مردم و کشاورزان ورزنه با مسئولان گفت‌و‌گو کرد.

وی در این جلسه با اشاره به مشکلات آبی این منطقه اظهار کرد: علی رغم اینکه مسائل آبی در کشور و استان پیچیده شده اما حکمرانی متناسب با این پیچیدپگی پیش نرفته است. متاسفانه در چند سال اخیر، وزارت نیرو تمامی نظام حکمرانی آب را در حوضه آبریز زاینده رود و گاوخونی به هم ریخته و نابود کرده است و این اقدامات نادرست روز به روز مردم را با مشکلات جدید مواجه خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: در گذشته افرادی در این منطقه حقابه داشتند، بعد از آن با توجه به احداث تونل یک و دو کوهرنگ سهم‌آبه‌ای برای مردم این منطقه در نظر گرفته شد اما متاسفانه چند برابر مقدار تعریف شده بارگذاری جمعیت و صنعت صورت گرفت و رفته رفته بخش قابل توجهی از حقابه کشاورزان نادیده گرفته شد.

طغیانی اضافه کرد: به گفته رئیس حوضه آبریز زاینده رود، سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بالادست برداشت می‌شود. برای رفع مشکل آبی شرق باید حقابه و سهم آبه این منطقه توسط حقابه داران و سهم آبه داران تصمیم گیری شود، بیشتر از این مقدار هم امکان تخصیص وجود ندارد.

مشکلات ورزنه از زبان مسئولان شهرستان

به گفته مسئولان شهرستان ورزنه، در سنوات گذشته عده‌ای از مردم به پرورش ماهی قزل آلا روی آوردند و به همین منظور استخرهای ماهی ساخته شد، این ماهی به علت اینکه در آب شور پرورش پیدا می‌کند از نظر کیفیت رتبه اول را در استان دارد.

تقریبا ۳۵۰ استخر در شهرستان ورزنه وجود دارد که موجب اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ نفر از اهالی ورزنه شده است. مشکلی که وجود دارد آن است که چاه‌های این استخرها قانون مند نیست اما آب شور موجود در چاه‌های حفر شده هم هیچ استفاده‌ای ندارد.

با این وجود اخیرا ادارات و دستگاه‌های مسئول با این موضوع مخالفت کرده و برای تخصیص آب شور محدودیت وضع کرده‌اند و با این اقدام فعالان حوزه پرورش ماهی را تحت فشار قرار گرفته‌اند. علاوه بر این موضوع دستگاه‌های مربوطه متاسفانه آبی به صنایع و گلخانه‌های ورزنه اختصاص نمی‌دهد، در صورتی که اختصاص آب به صنایع و گلخانه‌های ورزنه و فعالیت آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه بیکاری در این شهرستان شود.

عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه جهت فروش فاضلاب ورودی تالاب گاوخونی به صنعت از دیگر مشکلات این شهرستان بود، در صورتی که می‌توان آن را در عوض حقابه طلب کرد اما متاسفانه ادارات مربوطه حتی در فروش فاضلاب همکاری نمی‌کنند، این عدم همکاری در حالی است که می‌توان منابع حاصل از فروش فاضلاب مذکور را برای نوسازی شبکه فاضلاب ورزنه هزینه کرد.

با توجه به اینکه بالاترین نرخ بیکاری استان مربوط به ورزنه است، عدم وجود اداره کار در این شهرستان از دیگر مشکلات این منطقه است.

ساماندهی برداشت‌های بالادست در حال پیگیری است

طغیانی در جمع نمازگزاران ورزنه در خصوص اقدامات صورت گرفته در این منطقه اظهار کرد: متاسفانه بارگذاری‌هایی که در زاینده رود شده موجب لطمه زدن به حقابه کشاورزان و معیشت مردم این منطقه شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی برای کاهش بارگذاری بر زاینده‌رود صورت گرفت که یکی از آنها انتقال آب دریا به اصفهان برای صنعت است. متاسفانه مهاجرت به اصفهان موجب شده تا شهری که در گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته اکنون حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صوت گرفته جهت کاهش بار شرب در زاینده رود اضافه کرد: حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب بخشی از این جمعیت از منابع جنوب استان تامین خواهد شد. برداشتن فشار شمال استان (کاشان، نائین، اردستان و نطنز) از زاینده‌رود دیگر اقداماتی است که پیگیر آن هستیم.

طغیانی تصریح با بیان اینکه از عملکرد وزارت نیرو راضی نیستیم اظهار کرد: ساماندهی برداشت‌های بالادست ( بالاتر از چم آسمان در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری) نیز در حال پیگیری است.

در تلاش هستیم تا ورزنه را از بن بست مواصلاتی خارج کنیم

وی افزود: در تلاش هستیم تا ورزنه را از بن بست ارتباطی خارج کنیم و مسیر ارتباطی این شهرستان به یزد احداث شود که به دنبال آن نیز اقتصاد این منطقه بهبود نسبی پیدا خواهد کرد. این پروژه از جهت تفاهم بین وزارتخانه‌های مرتبط به مراحل قابل قبولی رسیده است، قابل ذکر است که این پروژه از سمت یزد نیز به سرعت در حال اجرا و پیشرفت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم ورزنه را از بن بست خارج کنیم اضافه کرد: الحاق ۱۰۰ هکتار زمین به ورزنه به منظور ساخت مسکن برای جوانان در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد و در حال پیگیری هستیم تا واگذاری و آماده سازی زمین اتفاق بیفتد. البته از پیشرفت پروژه‌های مذکور راضی نیستیم اما امیدواریم این پروژه‌ها به سرانجام خوبی برسند تا زندگی مردم این منطقه بهبود پیدا کند.

در ادامه این سفر، مهدی طغیانی با حضور در شهرداری حسن آباد با شهردار و شورای شهر در خصوص مشکلات این منطقه گفت‌وگو کرد. در این جلسه مشکلات حسن آباد به شرح زیر اعلام شد:

  • کمک جهت تامین مالی پروژه سالن اجتماعات چند منظوره
  • تکمیل پروژه زمین چمن مصنوعی
  • تهیه بیل زنجیری مکانیکی به منظور بهره برداری از معدن سنگ و تامین مالی پایدار
  • تخصیص قیر
  • جلوگیری از انتقال دانشگاه پیام نور حسن آباد به جرقویه

مهدی طغیانی در پایان این جلسه در خصوص درخواست‌های مسئولان شهری حسن آباد قول مکاتبه با مسئولان مربوطه و پیگیری داد.

کویر خارا می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند

وی در این جلسه اظهار کرد: شهر حسن آباد نیاز به گردش مالی دارد و رفت و آمد گردشگر به کویر خارا می‌تواند به گردش مالی و اقتصادی منطقه کمک کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این پتانسیل می‌توان کل اقتصاد شهر را اداره کرد، بدین منظور و برای احداث کمپ استاندارد باید سرمایه گذاری قابل توجه انجام شود و بدین منظور باید از مجموعه‌های گردشگری کمک گرفت. همچنین می‌توان یک شرکت گردشگری تشکیل داد، اما سرمایه گذاری چشمگیر در این منطقه انجام شود تا بتواند گردشگر جذب کند.

طغیانی در انتهای این سفر به دعوت انجمن دوستداران میراث فرهنگی ینگ آباد به این منطقه سفر کرد و از ابنیه تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری نیک آباد دیدن کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *