آخرین اخبار
اقتصاد آینده؛ اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری است

لزوم توجه ویژه به حوزه علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه

دکتر مهدی طغیانی در پانزدهمین دوره مراکز رشد و شرکت‌های برتر پارک‌های فناوری این شهرک اظهار کرد: برای عبور از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی نظیر منابع نفتی و انرژی، باید شاهد دوره‌‌ای مبتنی بر دانش در کشور باشیم. این مسئله به وسیله شرکت‌هایی که بخشی از آن‌ها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور […]

اشتراک گذاری
۱۵ تیر ۱۴۰۲
کد مطلب : 3370

دکتر مهدی طغیانی در پانزدهمین دوره مراکز رشد و شرکت‌های برتر پارک‌های فناوری این شهرک اظهار کرد: برای عبور از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی نظیر منابع نفتی و انرژی، باید شاهد دوره‌‌ای مبتنی بر دانش در کشور باشیم. این مسئله به وسیله شرکت‌هایی که بخشی از آن‌ها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور دارند، تحقق می‌یابد.

وی افزود: اگرچه اهمیت اقتصاد دانش بنیان هویداست اما این مسئله در سیاست‌گذاری‌های ما چندان مشخص نیست. این موضوع در برنامه هفتم توسعه هم مشخص است و الزامات عصر جدید دانش‌محوری را در اقتصاد ایران نپذیرفته‌ایم. با اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان که سال گذشته ابلاغ شد، قدمی رو به جلو در این حوزه محسوب می‌شود اما ظرفیت بزرگی (بیش از 95 درصد) از این قانون هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نجات اقتصاد کشور در همه زمینه‌ها را مرهون شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان است.

طغیانی با اشاره به معضل بزرگ آلودگی هوا در کشور به ویژه در اصفهان گفت: چالش آلودگی هوا در اصفهان حتی از کلانشهر تهران نیز شدیدتر و به کلافی سردرگم برای مدیریت کلان استان تبدیل شده است. دلایل مختلفی هم برای این مسئله وجود دارد؛ از تمرکز صنایع کشور در این استان گرفته تا حمل و نقل کالاهای مختلف از طریق کمربند ارتباطی اصفهان. تنها در یک مورد حدود 10 میلیون تن فولاد و محصولات فولادی در استان اصفهان تولید می‌شود که مواد اولیه آن از همین کمربند به کارخانجات اصفهانی می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه قانون هوای پاک به عنوان ظرفیت قانونی رفع آلودگی در کشور وجود دارد اما شاهد آلودگی هوا هستیم. با توجه آنچه از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به دست آورده‌ام، می‌گویم راه حل مشکل آلودگی هوای اصفهان را باید در این شهرک جستجو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *