آخرین اخبار
احساسات هیجانی باید عاقلانه مدیریت شود؛

ضرورت عدم قیمت‌گذاری دستوری

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام و انتقاد ایشان درباره رویکرد برخی از شرکت های دولتی بزرگ که از مواد اولیه داخلی استفاده کرده و اما قیمت محصولات خود را با دلار تلگرامی و قیمت های جعلی و […]

اشتراک گذاری
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
کد مطلب : 3283

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام و انتقاد ایشان درباره رویکرد برخی از شرکت های دولتی بزرگ که از مواد اولیه داخلی استفاده کرده و اما قیمت محصولات خود را با دلار تلگرامی و قیمت های جعلی و هدایت شده از سوی دشمن مطابقت می دهند، گفت: موضوع عملکرد اقتصادی شرکت های دولتی و کسب و کارها در شرایط تورم شدید موضوع مهمی است.

وی با بیان اینکه این شرکت ها از سویی نباید در پی این شرایط به دنبال سوءاستفاده گری خود باشند،ادامه داد: این شرکت ها نباید فقط منافع خودشان و سهامدارنشان که بخشی از سهامداران خصوصی و دولتی هستند را تامین کنند تا از سویی دیگر به مردم اجحاف شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: البته نباید در این شرایط نیز سرکوبی قیمتی اتفاق بیافتد که برخی از صنایع حتی نتوانند از عهده جبران استهلاک و هزینه های جاری شان برآیند. بنابراین این مسئله مهمی است که باید این دو را با هم ببینیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که فرمایش روز گذشته مقام معظم رهبری ، فرمایش درست و دقیقی بود، بیان کرد:  اینکه نباید قیمت محصول این شرکت های بزرگ دولتی با نرخ دلار های تلگرامی و بازار جعلی بالا و پایین شود کاملا حرفی درست و سیاستی صحیحی است و فکر نمی‌کنم اقتصاددانی در کشور ما بر این موضوع صحه بگذارد که باید تغییرات قیمت محصولات این شرکت ها متناسب با تغییرات دلار در بازار آزاد و یا قیمتی که براساس نقش آفرینی کانال‌های فردایی شکل می‌گیرد، تعیین شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: از سویی دیگر هیچ وقت در فرمایشات مقام معظم رهبری این نبوده که باید یک سرکوب نرخ ارز برای شرکت های دولتی بزرگ داشته باشیم و بگوییم که مثلا فلان نرخ ارز ترجیحی باید تا آینده نامعلومی مبنا قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: به واقع مشابه این رویکرد را در بازار خودرو و تعیین قیمت دولتی خودرو تجربه کردیم و نتیجه آن زیان انباشته خودروسازان و ناتوانی شان در کوچکترین سرمایه گذاری و کوچکترین اقدام توسعه ای بوده است.

وی با بیان اینکه  قیمت گذاری دستوری محصولات، فارغ از شرایط تورمی و فارغ از آنچه که در اقتصاد کشور پیش آمده، می تواند ضربه بزرگی به بخش های اقتصادی و شرکت های دولتی  وارد کند،ادامه داد:در این شرایط سوال این است که آیا ما می خواهیم این موارد را به واسطه مصادره به مطلوب فرمایش رهبری و سوءاستفاده از فرمایش ایشان در همه شرکت ها بسط دهیم؟ قطعا این غلط است.

وی تاکید کرد: نباید به سمتی برویم که برخی با یک نگاه های بعضا کارشناسانه غلط بخواهند از فرمایش ایشان بدین نحوه برداشت کنند که، فرمایش رهبری سرکوب قیمتی بود و باید تا آینده نامعلومی که نرخ تولیدات شرکت ها تثبیت شود – فارغ از اینکه در اقتصاد کشور چه می گذرد و تورم چیست و هزینه های تولید به چه شکلی است –  مسائل را سپری کرد. بنابراین به اعتقاد بنده مابین این مسائل یک خط باریکِ عمل منطقی و درست وجود دارد که نه به ورطه آویزان شدن به دلار که مورد تاکید رهبری بود دچار شویم و نه از سویی دیگر به  سرکوب قیمیتی و نابود کردن صنایع برسیم، که این مسئله هم به خودی خود مخرب است.

وی تصریح کرد: باید این خط باریک سیاست گذاری منطقی و اصولی را در این بخش مدنظر قرار دهیم که کاملا هم با آن معنایی که از فرمایشات مقام رهبری برداشت می شود، منطبق باشد؛ یعنی سیاست گذاری اقتصادی برای شرکت های بزرگ مبتنی بر شرایط بنیادین اقتصاد کشور.

طغیانی با بیان اینکه درست است که در این شرایط اقتصادی ما یکسری منابعی داریم که این شرکت ها از آن استفاده می کنند،گفت: با این حال بعضا این شرکت ها مواد اولیه خود را وارد می کنند که باید این موارد را هم در نظر بگیریم لذا ما نمی توانیم به این شرکت ها بگوییم که بروند و  با دلار تلگرامی و یا با دلار بازار آزاد، مواد اولیه وارد کنند، اما محصولشان را با قیمت ترجیحی تعیین شده و مشخص شده بفروشند و این مسئله در واقعیت، یعنی نابود کردن صنایع. بنابراین این مسائل مخاطراتی است که می تواند برداشت های ناصوابی را شکل دهد و باید دقیقا این موارد را در سیاست گذاری‌ها مدنظر قراردهیم.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری ما باید مبتنی بر عملکرد این شرکت ها و مدیریت بازارها توسط دولت، آن هم بدون مداخله و بدون قیمت گذاری باشد، ادامه داد: به نظر بنده تنگه اُحد شعار امسال رهبری معظم انقلاب افتادن به ورطه قیمت گذاری است، یعنی اگر ما برای اینکه به این شعار جامعه عمل بپوشانیم دچار قیمت گذاری شویم، نه در مهار تورم موفق می شویم و نه رشد تولید رخ می دهد و هر دو هدف نابود خواهد شد. بنابراین نباید از فرمایشات مقام معظم رهبری در این بخش سواستفاده و یا آن را مصادره به مطلوب کنیم تا مبنای کارشناسی غلط برخی افراد به اقتصاد کشور تحمیل شود.

طغیانی بیان کرد: ما بارها بارها این موارد را در اقتصاد ایران تجربه کردیم؛ یعنی آمده ایم و قصد داشتیم با یک سرکوب قیمتی تورم را مهار کنیم، اما موفق نشدیم و برخی از صنایع را نابود کرده‌ایم لذا باید در این موارد با ظرافت وارد سیاست گذاری شویم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بعضا در برخی رسانه ها فضا سازی‌هایی صورت می گیرد و هیجاناتی حاکم می شود که سعی دارد یک نظراتی را به سیاست گذار تحمیل کند،بیان کرد: سیاست گذار باید از این موارد پرهیز کند. آن سیاست گذاری که براساس هیجانات و موج سواری رخ می دهد همواره محکوم به شکست است. از سویی دیگر سیاست گذاری عالمانه و حکیمانه می تواند ما را از این مسائل و مشکلات عبور دهد که شدنی هم هست. بنابراین هم می شود از ظرفیت های بزرگ دولتی برای مهار تورم استفاده کرد و هم می توان با رشد شکل گرفته ،سرمایه گذاری و توسعه را در این شرکت ها افزایش داد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *