آخرین اخبار
ادعای دولت غلط نیست؛ اما

استقراض غیر مستقیم دولت

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کسری بودجه ١۴٠١ و اثرگذاری آن در رشد تورم گفت: یکی از عوامل رشد نرخ تورم می‌تواند کسری بودجه باشد و کسری بودجه تنها عامل نیست و جهش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید اثرات خود را بر رشد تورم می‌گذارد ضمن اینکه امسال ارز ۴٢٠٠ تومانی حذف […]

اشتراک گذاری
۲۳ اسفند ۱۴۰۱
کد مطلب : 3266

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کسری بودجه ١۴٠١ و اثرگذاری آن در رشد تورم گفت: یکی از عوامل رشد نرخ تورم می‌تواند کسری بودجه باشد و کسری بودجه تنها عامل نیست و جهش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید اثرات خود را بر رشد تورم می‌گذارد ضمن اینکه امسال ارز ۴٢٠٠ تومانی حذف شد و یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد تورم بود.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: دولت یک ادعایی دارد مبنی بر اینکه هیچ استقراضی نکرده‌ که درست است اما دولت استقراض مستقیم نکرده است. یکسری بدهی‌های غیر مستقیم وجود دارد که دولت از این بدهی‌های غیرمستقیم استفاده می‌کند برای مثال بخشی از بدهی به صندو‌ق ‌های بازنشستگی را به بانک‌ها واگذار می‌کند یا بخشی از خرید تضمینی را در بودجه نمی‌تواند بپردازد را به بانک کشاورزی منتقل می‌کند. یعنی این هزینه‌ها را از نظام بانکی و انتقال آن به بانک مرکزی می‌پردازد که یک نوع استقراض غیر مستقیم است.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: امسال مجلس قصد داشت بندی به بودجه اضافه کند که استقراض غیر مستقیم هم ممنوع شود که سازمان برنامه به شدت با آن مخالفت کرد.

وی درباره عدد کسری بودجه ١۴٠١ ادامه داد: تا زمانی که سال جمع‌بندی نشود نمی‌توان عدد دقیقی را عنوان کرد اما حداقل ٢۵٠ هزار میلیارد تومان کسری را در بودجه امسال داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *