آخرین اخبار
به مناسب روز ملی گز اصفهان

صنعت 400 ساله تولید گز در اصفهان

دکتر طغیانی در نشست خبری تولیدکنندگان و فعالان حوزه گز، ضمن تبریک روز گز به گزسازان گفت: گز به عنوان یکی از عناصر هویتی اصفهان، نیازمند توجه ویژه در همه عرصه هاست. نماینده مردم اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: طبق شواهد محکم تاریخی گز برای اولین بار حداقل ۴۵۰ سال پیش در اصفهان تولید […]

اشتراک گذاری
۲۵ بهمن ۱۴۰۱
کد مطلب : 3238

دکتر طغیانی در نشست خبری تولیدکنندگان و فعالان حوزه گز، ضمن تبریک روز گز به گزسازان گفت: گز به عنوان یکی از عناصر هویتی اصفهان، نیازمند توجه ویژه در همه عرصه هاست.

گز

نماینده مردم اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: طبق شواهد محکم تاریخی گز برای اولین بار حداقل ۴۵۰ سال پیش در اصفهان تولید شد و در طی سده های متمادی با فرهنگ مردم اصفهان عجین و آمیخته شده است.

وی ضمن بیان این نکته که گز عنصری آمیخته به نام اصفهان است که شهرت جهانی دارد، گفت: طبق شواهد تاریخی بیش از یکصد سال از صنعتی شدن این محصول که پیش از این به شیوه سنتی در اصفهان تولید میشد می‌گذرد و کمتر محصولی را می‌توان یافت که چنین قدمتی داشته باشد و هم اکنون برندهای قدیمی زیادی در اصفهان مشغول تولید این هنر-صنعت خاص اصفهان می‌باشند.

ایشان همچنین ثبت ملی گز اصفهان به عنوان میراث ناملموس و همچنین ثبت جغرافیایی گز به نام اصفهان را نشان از اهمیت گز به عنوان محصولی تاریخی و ریشه دار در اصفهان دانستند.

مهدی طغیانی در پایان صحبت‌های خود، از همه مسئولان خواست به هنر-صنعت گز به عنوان میراث ماندگار اصفهان توجه ویژه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *