آخرین اخبار

دیپلماسی اقتصادی بیش از جلسه؛ نیاز به اقدام جدی دارد

دکتر مهدی طغیانی گفت:یکی از شاخص‌های ارزیابی دفاتر و سفارتخانه‌ها باید عملکرد آنها در تسهیل تجارت خارجی باشد.
اشتراک گذاری
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
کد مطلب : 3175

به گزارش خانه ملت، دکتر مهدی طغیانی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش هر کدام از وزارتخانه‌های خارجه، اقتصادی، صمت و کشاورزی در توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: هرکدام از مجموعه‌ها اقداماتی را در دستور کار قرار دادند؛ اما توسعه دیپلماسی اقتصادی به هماهنگی و انسجام بینِ بخشی نیاز دارد.

نماینده مجلس در شورای اسلامی افزود: بحث دیپلماسی اقتصادی بیش از آنکه به تشکیل جلسات نیاز داشته باشد به اقدامات جدی نیاز دارد. وزارت صمت در این حوزه در سازمان توسعه تجارت کارهایی را شروع کرده، وزارت خارجه نیز ذیل معاونت دیپلماسی اقتصادی برنامه‌‌‌ریزی‌هایی را انجام داده است.

این نماینده اصفهان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که وزارت امور خارجه باید به آن توجه داشته باشد، اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی دفاتر و سفارتخانه‌ها و انتخاب سفرا، عملکرد آنها در تسهیل تجارت خارجی و کاهش مشکلات اقتصادی کشور به شکل عام باشد، سفرا نباید فقط به لحاظ سیاسی افراد متخصصی باشند، بلکه در حوزه اقتصادی هم باید فعال باشند.

دکتر طغیانی گفت: سازمان توسعه و تجارت نیز وظایفی در تسهیل تجاری و رفع موانع تجاری کشور به‌ویژه موانع صادراتی و ایجاد زیرساخت‌های تجاری بر عهده دارد و باید در این چارچوب فعالیت کند تا موانع برداشته شد.

عضو کمیسیون جهش تولید اضافه کرد: برخی از اقدامات مذکور بستر‌ساز است و با تلاش امکان توسعه دیپلماسی اقتصادی امکان‌پذیر است، ما از محل تجارت، می‌توانیم تجارت حدود ۳۰ میلیارد دلاری غیرنفتی را در کوتاه مدت دو تا سه برابر کنیم. بنابراین ظرفیت اقتصادی لازم در کشور داریم و تنها هماهنگی بین بخشی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *