آخرین اخبار
دکتر مهدی طغیانی در مصاحبه با خبرگزاری فارس

افزایش توان صادراتی در گرو ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما مرتبا استانداردها را دور می‌زنیم و سال‌ها ارتقای کیفیت را معطل نگه می‌داریم و نتیجه آن این می‌شود که بعد از گذشت ۱۰ سال، هنوز کیفیت خودروی داخلی رشد نکرده و مردم هم از کیفیت و قیمت بالا ناراضی‌اند و در کنار این‌ها توان صادراتی هم نداریم.
اشتراک گذاری
۰۴ بهمن ۱۴۰۰
کد مطلب : 3094

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در ارتباط با برنامه مجلس برای خودرو و تنظیم بازار آن اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار مجلس فعلی، آقای ایزدخواه، نماینده مردم تهران برنامه مفصل و خوبی درباره خودرو ارائه کرد که از تجربه بسیاری از دانشگاه‌های صنعتی خوب ما که در زمینه خودروسازی سال‌ها کارکرده بودند استفاده شد و به نظر من طرح خوبی هم از آب درآمد.

وی افزود: از زمانی که این موضوع قرار بود در کمیسیون مطرح شود، یک طرح دیگری هم مربوط به مجلس دهم در دستور کمیسیون قرار داشت که به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان به آن گرفته بود، برگشت خورد؛ به همین دلیل و برای رفع اشکالات آن مصوبه در کمیسیون، نوبت طرح آقای ایزدخواه در کمیسیون نرسید.

طغیانی در ارتباط با طرح مجلس دهم گفت: آن طرح یک طرح حداقلی بود که دیدیم در این چندماه هم چه مشکلاتی بوجود آورد؛ در ابتدا قرار بود با ارز متقاضی در حد ۵ درصد نیاز داخل، واردات انجام شود که مجلس تصویب و بعد شورای نگهبان آن را با این ادعا که نظام ارزی کشور را به هم می‌ریزد، رد کرد، دوباره آن را تغییر دادند و وقتی رفت شورای نگهبان، این بار مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر آن ایراد سیاست‌های کلی نظام را گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ایرادات طرح مجلس دهم که ۲ یا ۳ بار در مجلس فعلی رفع شده، فعلا در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته است؛ این می‌توانست یک مقدار به تعادل‌بخشی قیمت خودروهای وارداتی در کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: با اینکه سهم خودروهای وارداتی در بازار کم است، اما الان آن‌ها پرچمدار بازار هستند و اگر قیمت این خودروها شکسته شود، روی بازار خودروهای داخلی هم تأثیر می‌گذارند و قیمت بازار را به قیمت کارخانه نزدیک می‌کنند.

طغیانی خاطرنشان کرد: فرموده‌های مقام معظم رهبری درباره حفظ صنعت داخلی تصریح دارد و باید سیاست‌گذاری به نحوی باشد که با حفظ صنعت داخلی، کیفیت ارتقا پیدا کند؛ اتفاقا مهمترین مسأله‌ای که ما با آن روبرو هستیم در همین جا است که در سیاست‌هایی که باید برای کیفیت‌بخشی و بالابردن ارتقای محصول داخلی داشته باشیم، کوتاهی می‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ما مرتبا استانداردها را دور می‌زنیم و سال‌ها ارتقای کیفیت را معطل نگه می‌داریم و نتیجه آن این می‌شود که بعد از گذشت ۱۰ سال، هنوز کیفیت خودروی داخلی رشد نکرده و مردم هم از کیفیت و قیمت بالا ناراضی‌اند و در کنار این‌ها توان صادراتی هم نداریم.

وی با اشاره به عدم وجود سیاست‌گذاری‌های صنعتی در حوزه خودرو تأکید کرد: اگر هم سیاستی هست، بیشتر حالت تزئینی و دکوری دارد، اگر سیاست درست حاکم باشد، در کنار آن سیاست‌گذاری درست تجاری هم می‌تواند به صورت مکمل با در نظر داشتن واردات به موقع، به اندازه و متناسب با نیازهای داخلی نقش‌آفرینی کند.

طغیانی با بیان اینکه بیشتر آسیبی که فعلا به ما وارد شده است، ناشی از عدم پایبندی به سیاست‌های درست است، یادآور شد: مثلا در زمانی که برجام در حال امضا شدن بود، تمام رفتاری که خودروسازی‌های غربی در دوره اول تحریم‌ها با ما داشتند فراموش شد و مجددا به آن‌ها به طور یکطرفه اعتماد کردیم و نتیجه آن هم این شد که بعد از خروج آمریکا از برجام، زیر تمام توافقات و تعهدات خود زدند و دوباره صنعت خوردوسازی ما را رها کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خودروهای سرمایه‌ای مثل کامیون، کشنده و تریلر هم گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که در مورد این نوع خودروها اصلا افزایش قیمت نداشته باشیم، چون افزایش قیمت با سودی که مالک خودروها روی آن حساب می‌کند، موجب افزایش قیمت حمل و نقل می‌شود و ما از ۲ جا متضرر می‌شویم، هم از افزایش قیمت خودرو برای مالک و هم از افزایش قیمت حمل و نقل برای مردم عادی.

وی در ارتباط با اهداف وزارت صمت در موضوع خودرو هم عنوان کرد: هدف وزارتخانه افزایش تولید است و وزیر گفته امسال ما باید به تولید یک میلیون و در سال دیگر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو برسیم و همینطور ادامه دهیم تا در چشم‌اندازه ۴ ساله، ۳ میلیون خودرو تولید و یک میلیون آن را هم صادر کنیم؛ این برنامه‌ای است که وزیر در زمان گرفتن رأی اعتماد اعلام کرد.

طغیانی در پایان بیان کرد: واقعیت این است که آیا این مسیر، بدون سیاست‌گذاری اعلامی روشن عملی است؟ نگاه مجلس این بود که واردات ۵ درصد خودروهای مصرفی و سبک، بازار را تنظیم کنیم و در کنار آن دولت سیاست‌های اصلاح صنعت را پیش ببرد که میان‌مدت و بلندمدت است؛ اما این در دست‌اندازهای مجمع تشخیص مصلحت نظام افتاد و هنوز این طرح مجلس معطل مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *